Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zonder mobiele strategie mist u de boot

Stel uzelf vandaag nog deze oh zo belangrijke vraag: wat betekent de opmars van de smartphone voor mijn business?


Een kleine tien jaar geleden hadden we televisies en platte schermen. Nu zijn platte schermen televisies geworden en rest voor de grote beeldkasten slechts nog een plekje in het museum. Diezelfde ontwikkeling is ook met de mobiele telefoon gaande. Nog even en er liggen slechts nog smartphones in de winkelschappen. Die dan overigens gewoon weer mobiele telefoon heten. Inmiddels beschikt een derde van alle Nederlanders over een smartphone. Begin 2010 was dat nog een kwart van de bevolking. Niet Apple, maar Nokia is het meest gebruikte merk en Android het snelste groeiende besturingsysteem. Dat blijkt uit online onderzoek door Telecompaper onder 7300 Nederlandse consumenten.

Eerder al las u op deze website dat mobiel internet in ons land explosief groeit. Het aantal gebruikers nam in één jaar toe van 1,5 miljoen mensen in 2009 naar 2,2 ­miljoen vorig jaar. Volgens Gfk zijn er in Nederland in 2010 ruim 2 miljoen smartphones verkocht, plus nog eens 350.000 e-readers en tablets. Want niet alleen de slimme telefoon is aan een opmars bezig, ook de tablet wordt langzaam maar ­zeker een steeds belangrijker mobiel apparaat.

Mobiele telefoon belangrijkste device

Met de rappe opmars van mobiel internet, stijgt ook het gebruik van social media op de telefoon. Het afgelopen jaar maakte gemiddeld 28 procent van de mobiele internetters via de telefoon gebruik van sociale netwerken. Inmiddels ligt dat percentage op 39 procent, zo staat in de nieuwste TNS Mobile Life 2011 te lezen. “De mobiele telefoon begint wereldwijd steeds meer het belangrijkste apparaat te worden voor internet toegang en communicatie. Entertainment en multimedia toepassingen zijn essentieel om betrokkenheid van de consument te behouden”, zegt Martin Warmelink, directeur Technology & Media van TNS NIPO.

Videobellen next big thing

In de opkomende markten is inmiddels de helft van de mobiele internetgebruikers actief op sociale netwerken. Zij gebruiken hun telefoon voor ‘bijna alles’. Live tv kijken op de mobiele telefoon is in Zuid-Korea en Japan al common good. Bijna de helft van de mobiele gebruikers doet het. Hier in ons land ligt dat percentage op 8 procent. Videobellen is populair in Maleisie. Daar maakt 35 procent van de mobiele telefoonbezitters gebruik van deze tool. In Nederland gaat het om een percentage van 10 procent. Volgens de onderzoekers zullen de onverzadigbare consumenten de markt voor geavanceerde mobiele technologieën een verdere impuls geven. Videobellen, live video en downloaden van video is de volgende belangrijke ontwikkeling die ook in ons land een vlucht gaat nemen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Content is king

“We zien een soort van mobiel ecosysteem ontstaan waarin de telefoonfabrikanten, de netwerkleveranciers en de content industrie aan het vechten zijn om de macht”, aldus Warmelink. “Naarmate markten meer volwassen zijn verschuift de aandacht in koopbeslissingen van de consument meer en meer naar de toepassingen. Dit gaat dan in combinatie met het besturingssysteem dat de toegang mogelijk maakt. Vooral in Europa en de Verenigde Staten is content king aan het worden.”

Mobiele strategie voor bedrijven

De opkomst van de tablet-pc speelt ook een rol in deze ontwikkeling. Zes procent van de Europese bevolking heeft er eentje. Een kwart denkt erover om zo’n apparaat aan te schaffen. De tablet wordt in Nederland vooral gezien als een uitbreiding van het arsenaal aan producten om in huis te hebben. Tussen al deze ontwikkelingen en cijfergeweld over mobiel internetgebruik, zullen bedrijven een strategie moeten hebben om in deze slag mee te kunnen. Warmelink: “De ontwikkelingen gaan duizelingwekkend snel. Niet alleen de mobiele industrie zit hier natuurlijk bovenop. Elke bedrijf dat een webstrategie heeft of aan het ontwikkelen is, moet de ontwikkelingen in de mobiele wereld op de voet volgen."

Lees meer over smartphones: