Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoek het talent van uw werknemers

Wereldwijd wordt talent niet herkend en wordt er onvoldoende in geïnvesteerd. In de nieuwe MT vertelt Ken Robinson hoe u talent het beste 'oogst'.

Tegenwoordig woont de hoogleraar in Californië, waar meer geld wordt uitgegeven aan gevangenissen dan aan hoger onderwijs. Bespottelijk, vindt Robinson. "Waarom besteden wij zoveel geld en aandacht aan criminaliteit? Er zijn toch niet meer potentiële boeven dan potentiële studenten?" De hoogleraar heeft onlangs ‘The Element' geschreven, een pleidooi voor de ontwikkeling van talent en creativiteit.

Geen talent
Veel talentvolle mensen, zowel ondernemers, muzikanten en managers blonken op school nergens in uit, vertelt Robinson. Hij noemt voorbeelden als Paul McCartney, Richard Branson en Steve Jobs. "Er is zoveel creativiteit en talent bij kinderen, maar zodra we onze school of universiteit afronden is er al veel verloren gegaan. Ons onderwijssysteem is te eenzijdig en lineair. Ik ken talloze volwassen mensen die geen idee hebben wat hun talent of passie is. Doodzonde." Want hoewel er niet in iedereen een Nobelprijswinnaar schuilt, gelooft Robinson er wel heilig in dat wij aanzienlijk meer potentieel hebben dan we voor mogelijk houden.

Taak van managers
'Het Element' (de titel van het boek) is feitelijk een plek waar talent of natuurlijke aanleg en passie samenkomen. Wij kunnen in veel dingen goed zijn, maar als we er niet van houden, blinken we er volgens Robinson nooit in uit. "Het vinden van ons element is cruciaal voor voldoening en authenticiteit, maar ook voor welvaart en economische vooruitgang." Er geen formule om je element te ontdekken. "Maar ik weet wel dat het de belangrijkste taak van managers is om het element van hun medewerkers te ontdekken en vervolgens te stimuleren. Er doen te veel mensen dingen waar ze niet goed in zijn of waar ze niet van houden."

Vanzelfsprekend
Natuurlijk koestert u uw personeel en verlangt van ze dat ze onder andere creatief zijn ingesteld. Maar toch ontwikkelt u steeds dezelfde mensen en talenten. "Veel bedrijven willen geen mensen die onafhankelijk of origineel denken, omdat die weigeren de regels en procedures te volgen en ongemakkelijke vragen stellen. Wij zijn zo gewend om mensen in bepaalde categorieën te plaatsen en op een standaardmanier te toetsen, dat wij ons niet meer afvragen of dat wel de beste manier is om potentieel te ontwikkelen." Het hart van alle creatieve processen is juist continu uitdagen wat vanzelfsprekend lijkt, stelt Robinson. "Maar het grote probleem is dat wij niet weten wat vanzelfsprekend is, juist omdat het vanzelfsprekend is.

Boer of tuinman
Maar hoe bevordert u de creativiteit van uw werknemers dan wel? "Moderne bedrijven als Google en Apple laten hun medewerkers een significant percentage van hun tijd ‘lummelen' om ideeën te verzinnen. Deze bedrijven luisteren naar hun klanten, geven medewerkers vrijheid en ruimte om te experimenteren, fouten te maken en hun verbeeldingskracht te stimuleren", aldus Robinson. "Een leider hoort eigenlijk als een boer of tuinman te zijn. Je kunt planten niet dwingen om te groeien, je kunt wel de juiste condities voor groei creëren."

Lees het hele artikel vanaf aanstaande vrijdag in de nieuwste MT of kijk nu al in de epaper.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer lezen over Sir Ken Robinson en over 'Het Element'?
Interview: Succes maakt bedrijven onpersoonlijk  
Tips uit het boek: In uw element de economie redden