Management

‘Zo zorg je dat iedereen in de organisatie klantgericht gaat denken’

Mark Beekman probeert bij Graydon iedereen klantgericht te laten denken. Maar voor medewerkers die nooit een klant zien, blijft dat lastig.

3 tips om mensen mee te krijgen in verandering Als je dingen wilt veranderen en vernieuwen binnen je organisatie, stuit je vaak op een hoop weerstand. Het is lastig om nieuwe ideeën te realiseren, ook al is het nog zo’n sterk plan. Hoe krijg #1 Ga op zoek naar de vlammetjes die er al zijn De grootste valkuil bij het doorvoeren van een verandering is het maken van een plan waarin je schetst hoe je van de huidige naar de gewenste situatie gaat. Vernieuwingskracht is al aanwezig. Elementen in de huidige situatie, kunnen voor succes in de toekomst zorgen. Ga daarom op zoek naar de vlammetjes die er al zijn en ontdek hoe je die samen met anderen kunt aanwakkeren en uitbreiden. #2 Start met een groepje bevlogen koplopers Het is gebruikelijk om bij veranderprocessen een zo groot mogelijke groep in één keer mee te krijgen, bijvoorbeeld per afdeling of team. Maar de veranderbeweging verspreidt zich niet op deze manier. Een inspirerend initiatief begint altijd bij een groepje bevlogen koplopers die een geloof delen. Ze maken geen plan maar geen meteen aan de slag. Al experimenterend en lerend vinden ze de succesformule. Succes trekt vervolgens andere mensen aan, zo beweegt de verandering verder de organisatie in. Dus, wil je binnen de organisatie iets veranderen? Deel dan je idee met anderen en vraag wie er zin heeft om de schouders onder de nieuwe beweging te zetten. Zorg er ook voor dat je ieder succes meteen zichtbaar maakt. #3 Creëer ruimte voor de vernieuwing Probeer nieuwe ideeën niet in te passen in de huidige systemen, regels en processen. Dan loopt het snel stuk. Iedere organisatie heeft een immuunsysteem, dat probeert nieuwe lichaamsvreemde initiatieven in de kiem te smoren. Wil je beweging en vernieuwing creëren? Wees dan alert op uitingen van het immuunsysteem. Houd het buiten de bureaucratie en creëer ruimte voor de vernieuwing.

Dagelijks de business uit het nieuws in je mailbox?

Ontvang de business uit het nieuws >