Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo ziet een goed marketingplan eruit

Een marketingplan geeft handen en voeten aan de bedrijfsstrategie. Een goed marketingplan trekt investeerders over de streep en is een leidraad voor marketeers en personeel binnen het bedrijf. Maar waar voldoet een goed marketingplan aan? Tips en trics.

Vrijwel iedere manager heeft wel eens een marketingplan onder ogen gekregen. Misschien heeft u er zelfs eentje zelf geschreven. Wees eens eerlijk, was het u echt duidelijk wat er in het plan stond en had u het gevoel dat de betrokkenen na het lezen ervan direct aan de slag konden? Waarschijnlijk niet. Realiteit is dat een marketingplan na het schrijven ervan ligt te verstoffen in de kast en het oorspronkelijke idee geen kans van slagen heeft. Met een goed marketingplan voorkomt u dit fiasco. Ondernemerinbusiness.nl geeft tips waar een goed plan aan moet voldoen.

1. Korte samenvatting

Niet iedereen heeft tijd om het hele marketingplan door te lezen. Zorg daarom dat de eerste pagina van het plan een samenvatting behelst. Daarin staat ten minste beschreven waarom dit plan geschreven is, welke doelgroep u voor ogen heeft, welke marketingtechnieken straks ingezet gaan worden en welk beoogd doel hiermee bereikt gaat worden.

2. Bedrijfsanalyse

Hoe staat het bedrijf er momenteel voor? Dat moet terug te vinden zijn onder het kopje bedrijfsanalyse. Zowel het financiële plaatje, productkenmerken, huidige werkwijze, bedrijfscultuur en externe factoren worden hier beschreven. Doel daarvan is een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van hoe het bedrijf er momenteel voor staat, zodat verderop in het marketingplan snel te zien valt waar de kansen en risico’s liggen voor het bedrijf.

3. Doelgroep

Voor wie zijn de producten of diensten die het bedrijf levert? Wie is de huidige doelgroep en wie de gewenste doelgroep? Beschrijf in dit hoofdstuk van het marketingplan gedetailleerd wie de ijkpersoon is (de ideale klant). Beschrijf daarnaast wie de huidige doelgroep is. Wat weet u van de huidige en de gewenste doelgroep? Denk aan het bestedingspatroon, leefomgeving en activiteiten. Uit dit hoofdstuk moet platgezegd duidelijk worden hoeveel u aan de potentiële klanten kunt verdienen en hoe u ze kunt bereiken.

4. Concurrentie

Ieder bedrijf heeft te maken met concurrentie. Zowel directe (die precies dezelfde activiteiten verrichten) als indirecte (die vervangende activiteiten verrichten) concurrenten. Door deze in kaart te brengen, geeft u een duidelijk beeld van uw kansen om de concurrentie te verslaan. Zorg dat in dit onderdeel van het marketingplan te lezen valt wat het huidige marktaandeel van het bedrijf is, wie uw concurrenten zijn (liefst met naam en toenaam), wat de voor- en nadelen van uw bedrijf zijn ten opzichte van de concurrent, en wat uw Unique Selling Point (USP) is.

5. SWOT analyse

De SWOT-analyse klinkt wellicht als het meeste werk om te maken, maar als u alle eerder genoemde punten in het marketingplan al goed heeft uitgewerkt, is dit deel zo opgeschreven. De SWOT-analyse bevat namelijk de sterke punten (strengths), zwakke punten (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van het bedrijf.

6. Strategie en targets

Het is nu duidelijk hoe het bedrijf ervoor staat en waar de kansen liggen. Om die kansen te benutten is het slim een strategie op te zetten. De marketingstrategie die u hier kiest moet ervoor zorgen dat de lange termijndoelstelling verwezenlijk wordt. Vermeld in dit deel ook duidelijke targets. Zo weet iedereen precies wat er van hem of haar wordt verwacht en waar ze op afgerekend kunnen worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Actieplan

Hoe gaat u de marketingstrategie ten uitvoer brengen? Ook dat vermeldt u in het marketingplan. Denk aan de middelen, technieken en het budget dat daarvoor nodig is. Maar ook de mankracht en manuren die u nodig heeft en beschikbaar stelt. Stel een duidelijk actieplan op waarin alle taken al zover mogelijk zijn ingedeeld. Zo weet iedereen precies waar hij of zij aan toe is en wat eenieders verantwoordelijkheid is. Hoe duidelijker het actieplan, hoe groter de kans op een succesvolle marketingcampagne.

Meer weten over het schrijven van een marketingplan? Kijk op ondernemerinbusiness.nl