Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo zet u uzelf stevig in de markt

Het wordt dringen geblazen voor de gewilde banen, leuke opdrachten en uitdagende projecten. Zaak dus om uzelf in de markt te zetten als stevig merk.


Personal branding? Mwoah, doe maar gewoon, dat is al gek genoeg, zo wordt hier al snel gedacht. Sandra & Andrès zongen het in 1972 nog namens Nederland voor het Eurovisie Songfestival en veertig jaar later is deze Calvinistische fabrieksinstelling nog altijd niet uitgeschakeld. We kloppen onszelf niet graag op de borst, vieren succesjes het liefst bescheiden en dan is er natuurlijk nog die kop boven dat maaiveld. “Toch zie je langzaam maar zeker een kentering plaatsvinden”, zegt psycholoog, coach en mindsetter Cees Harmsen. “Social media speelt daarin een belangrijke rol. De Nederlandse professional heeft daarmee instrumenten in handen gekregen om zichzelf voor de buitenwereld op de kaart te zetten. En dat is nodig ook, want het belang van personal branding neemt toe.”

Concurrentie neemt toe

Allereerst omdat in Nederland steeds meer mensen aan de slag zijn als zelfstandig werkende kennisprofessional. Meerdere banen naast elkaar dus. Daarnaast neemt de concurrentie uit opkomende economieën toe. “Veel mensen staren zich blind op de vergrijzing en denken dat de banen en opdrachten straks voor het oprapen liggen. Zelf ben ik daar niet zo zeker van. Uit landen als India en China komen nu al hoogopgeleide kenniswerkers onze kant op en dat betekent dat je in de toekomst steeds harder zal moeten knokken om aan leuke opdrachten en projecten te komen. Personal branding is daarbij essentieel. Hierbij draait het om jezelf te ontwikkelen als onderscheidend merk en persoonlijkheid.” Harmen ontwikkelde daarvoor een zogeheten acceleratormodel waarbij u zich in vijf stappen een personal brand-etiket kunt laten aanmeten.

1. Acceptatie

“Accepteer dat de wereld om ons heel ontzettend snel verandert. Nieuwe technologieën als mobiel internet en de opkomst van de Bric-landen zijn daar zichtbare voorbeelden van. Daardoor gaan functies verdwijnen en komen er andere functies voor terug. Je kunt hierover gaan mopperen, maar verstandiger is om dit proces te accepteren en erin mee te gaan. Vraag jezelf af: welke ontwikkelingen kan ik logischerwijs verwachten in mijn werkveld en hoe anticipeer ik daarop?”

2. Ambitie

“Inventariseer je talenten. Waarin blink je uit? Formuleer aan de hand hiervan een grote gekke gave doelstelling. Niet een beetje meer van dit en een beetje meer van dat. Denk veel groter. Misschien dat je een bepaalde prijs op het oog hebt of mikt op een hoge post bij een gerenommeerd bedrijf. Wees met andere woorden niet te bescheiden.”

3. Authenticiteit

WERK WEETJES

Nederland telt inmiddels ruim 700.000 zzp’ers

In de Verenigde Staten hebben mensen zo’n 8 tot 9 banen tijdens hun leven.

Hier geldt een gemiddelde van 4 tot 5 banen. Een aantal dat de komende jaren gaat oplopen.

Onderzoek welke rollen je van jezelf wilt neerzetten. Authenticiteit is een term die door mensen wel eens wordt omschreven als ‘je ware zelf’. Dat klopt niet. Er zijn namelijk drie verschillende soorten. Je hebt je publieke zelf, datgene wat je aan de buitenwereld laat zien. Je privé-zelf, als je met je voeten op de bank ligt en er geen druk van buitenaf is en de perfecte zelf. Dit is zoals je jezelf graag ziet met alle dromen die daarbij horen. Deze verschillende identiteiten moet je met elkaar in balans krijgen. Het is zaak dat wat je roept klopt met wie je bent. Soms hoor je mensen zeggen dat ze op hun werk heel anders zijn dan thuis. Dat is gek. Authenticiteit betekent juist dat er verbinding is tussen die twee rollen.”

4. Attentie

“Hier gaat het om je rol in met name social media. Oftewel, hoe breng je jezelf onder de aandacht? Ben je de consument en proef je vooral de ingrediënten die je worden voorgeschoteld of ben je meer een producent die zelf actief content toevoegt? Vraag je af wat goed bij je past en zorg ervoor dat deze uitingen weer passen bij het merk dat je wilt zijn. Daarnaast is het zaak dat je in staat bent om een pitch te verzorgen, een kort en attractief praatje dat nieuwsgierigheid en interesse opwekt."

5. Autonomie

“Hoe profileer je jezelf als kennisprofessional? Wees niet te afhankelijk van de organisatie waarvoor je werkt, maar heb de durf en kracht om de inhoud van je carrière zelf inhoud te geven. We leven in een dynamische maatschappij waarin je niet meer mag verlangen dat de werk- of opdrachtgever alle problemen oplost. Wees dus in staat om alle veranderingen – en daar gaan er nog veel van komen – zoveel mogelijk zelf het hoofd te bieden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Cees Harmsen schreef het boek Opmerkelijke ik, van leuk talent naar personal brand. MT geeft tien exemplaren weg. Interesse? Mail naar [email protected].

Lees ook:

>> Interessant boek: Brand ID

hrm