Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo spreek je je klanten beter aan

Om klanten ook in de toekomst goed aan te blijven spreken moeten we een voorbeeld nemen aan kapperszaak Schorem en webwinkel Coolblue.

Tenminste, dat zegt online marketeer Patrick Petersen in zijn vooruitblik voor 2017. Petersen heeft verschillende boeken uitgegeven over marketing, doceert als gastdocent aan de Business University Nyenrode en treedt regelmatig op als spreker. Voor het MyDigitalView-evenement gaf hij een vooruitblik over het jaar 2017.

In het komende jaar gaan we, volgens Petersen, gegarandeerd een overkill krijgen aan content. Er komt simpelweg te veel informatie op ons af. Het gevolg daarvan is dat er minder conversie plaats gaat vinden op marketingacties, het resultaat van één actie gaat dus omlaag. Om daar goed op in te springen moeten we de klant meer betrekken in de why van het bedrijf. Daarvoor zijn de volgende 3 stappen nodig, zegt Petersen.

#1. Vergeet de specs

Als er een nieuwe telefoon, of computer op de markt komt, maken we reclame door te vertellen wat dit apparaat allemaal kan. Hoeveel megapixels er in de camera zitten, hoe dun het scherm is en hoe snel de processor toch wel is geworden. Maar wie besluit nu over een nieuwe aankoop op basis van een lijstje met gegevens? Bijna niemand, aldus de marketeer.

Daarbuiten is Google, volgens Petersen, bezig om bedrijven te vergelijken qua bedragen. “Een vergelijking die je niet kunt winnen en dus ook niet aan wilt gaan.” 

#2 Laat de passie zien

Om een product aan te schaffen willen we het vasthouden, er even mee spelen en uitproberen. In de marketingcampagnes moeten we juist dat laten zien. Petersen: “Kijk naar de Coolblue-reclames voor nieuwe telefoons. Daar zie je medewerkers heel blij kijken omdat ze dat apparaat mogen verkopen.” Zo’n campagne werkt het beste als de medewerkers ook écht blij worden van een apparaat.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat de nieuwe iPhone te verkopen is: oké, maar ook bij klassieke diensten als de kapper kán dit werken. De marketeer haalt de Rotterdamse kapperszaak Schorem aan. “Als je naar hun website gaat krijg je een beeld van de kappers en van de klanten.”

#3 Draai de funnel om

In plaats van een stortvloed aan informatie over de – potentiële – afnemers uit te storten beginnen we andersom bij Andersen. Eerst de klant betrekken, een gevoel geven bij je naam. Zodra die engaged zijn, praten ze over je. Uit dat enthousiasme horen hun vrienden over je en komen die vanzelf naar je toe.

Tijdens het MyDigitalView-event stond de vraag centraal: hoe ziet de techniek eruit in 2017? Petersen gaf in dit kader een lezing over de customer experience in het volgende jaar.