Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo overwint u tegenslagen

Dit is het seizoen voor tegenslagen. Voorkom dat u knock out gaat. Wees zo goed mogelijk voorbereid en blijf positief. "De manager wordt bang, slaat dicht en gaat negatief denken."

Door de kredietcrisis liep het aantal trainingsaanvragen terug, viel Chris van Vleuten, eigenaar van Bureau Bergen, op. De talloze cursussen over hoe goed we het doen, maar wat nog een beetje kan worden geperfectioneerd, zijn niet meer toereikend. En dus besloot het trainingsbureau een nieuwe workshop te ontwikkelen: ‘Strijden in tijden van tegenslag'. De aanvragen stromen binnen en een twaalftal bedrijven hebben inmiddels de cursus daadwerkelijk gevolgd.

Bang gemaakt
De tegenslagen waar het in deze workshop over gaat zijn logischerwijs de faillissementen die er ongetwijfeld aan zitten komen. Maar ook kleinere tegenslagen, zoals de dreiging van ontslag worden behandeld. "Alleen al door de berichtgeving over de crisis worden mensen bang gemaakt. Daardoor gaan managers en werknemers zich anders gedragen. Wij proberen hen met behulp van de workshop voor te bereiden op hoe ze wel moeten handelen en zich moeten gedragen."

Noodscenario's
"Deze workshop is bedoeld om het dak te repareren voordat het lekt", vertelt Van Vleuten. "De noodscenario's moeten klaarliggen om je niet direct uit het veld te laten slaan wanneer het minder gaat." Voorafgaand aan de workshop maakt Bureau Bergen een raamkader toegespitst op het bedrijf, waarmee de cursisten tijdens de workshop aan de slag gaan. "We laten ze de verschillende scenario's uitwerken. Van de meest rampzalige situatie waarbij massaontslagen vallen tot de minder ernstige situaties, waarbij bijvoorbeeld tien procent minder winst wordt gemaakt." Ze moeten gaan nadenken over welke gevolgen dat heeft en welke impact dat heeft op de werknemers.

Angst
De visie van het bedrijf wordt bepaald door de top. Die visie wordt medegedeeld aan de middenmanager die het vervolgens in de praktijk moet gaan toepassen. Als hij krijgt te horen dat er moet worden bezuinigd en dat er mensen moeten worden ontslagen, slaat zijn normaliter positieve gedachtegang om in angst. De manager wordt bang, slaat dicht en gaat negatief denken. Dat proces moet volgens Van Vleuten worden voorkomen, met een "eenvoudige doch effectieve methode".

Niet gemakkelijk
In zijn workshop besteedt Van Vleuten aandacht aan dit gedrag door mensen bewust te maken. "Er zit een verschil tussen zeggen en denken. Iemand die zegt ‘het is moeilijk', impliceert dat het nooit zal lukken. Dat is een negatieve gedachte. Door de zin om te draaien en te zeggen ‘het is nog niet zo makkelijk', laat je de mogelijkheid tot slagen open." De manier waarop u iets zegt, is wat u daadwerkelijk voelt. Volgens Van Vleuten sluipt dit communicatiegedrag waarmee u uw houding bepaald er onbewust in. Door u bewust te maken van het gedrag en de daarmee samenhangende woordkeus, kunt u uw houding veranderen.

Verbeteren
Een stoomcursus van een halve dag of een dag is vaak onvoldoende om uw gedrag definitief te veranderen en positief tegenover tegenslagen te staan. De oplossing is om elkaar scherp te houden. "Als iemand zegt ‘ik kan het niet', verbetert een collega hem door te zeggen ‘ik kan het nu nog niet'. Dat klinkt heel kinderlijk en belerend, maar uit onderzoek blijkt dat het wel werkt."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Coachingstraject
De meeste problemen die het bureau tijdens de workshops ontdekt, komen allemaal uiteindelijk op hetzelfde neer: miscommunicatie of het ingesleten gedrag van werknemers, vertelt Van Vleuten. "Sommige mensen willen niet meer veranderen, daar kun je niet veel mee. Mensen die wel willen, maar niet gemakkelijk kunnen veranderen, kun je apart begeleiden met een coachingstraject. Dat kan heel confronterend werken."
De meeste werknemers veranderen echter al door ze constant positief te verbeteren. Wilt u dus positief de crisis ingaan en doorstaan? Let dan op uw woordkeus.