Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo helpt REFQ je aan betere referenties over sollicitanten

De Tripadvisor van de arbeidsmarkt worden, dat is het doel van REFQ. Het bedrijf helpt je om kwalitatief goede referenties te verzamelen en zet deze voor je in een rapport. Want of het nu gaat over een medewerker of een boek: ‘uiteindelijk vinden we de ervaring van een ander gewoon heel belangrijk.’

Het zoeken naar een goede nieuwe medewerker leidt, naar de ervaring van REFQ-oprichter Edwin Stuart, tot een probleem: want gedraagt die persoon zich in de praktijk en is die persoon een match met mijn organisatie? Natuurlijk zijn er referenties die je na kunt bellen maar die controle vindt meestal pas plaats als laatste horde voordat de sollicitant een contract krijgt voorgeschoteld. Zijn product draait dat proces om: een referent komt aanlopen met een verzameling aan persoonsomschrijvingen van oud-collega’s, leidinggevenden en opdrachtgevers.

Met het vandaag gestarte REFQ spreken medewerkers in de dop zelf referenten aan. Die personen krijgen – online – een gerichte vragenlijst voorgeschoteld. Op basis van die vragenlijst maakt het bedrijf een rapport waarin een uitgebreide omschrijving staat van iemands prestaties, gedrag en stijl binnen eerdere functies.

Ervaring in het selectieproces heeft Stuart de afgelopen jaren gedaan binnen REFQ Executive, dat – in opdracht van werkgevers – referenties inwint met uitgebreide persoonlijke interviews.


Linkedin

Het onderscheid tussen het rapport van REFQ en de referenties op netwerkplatform LinkedIn is groot, volgens Stuart. “Je ziet op die site inderdaad veel recommendations en endorsements langskomen. Alleen zijn daar een aantal problemen mee. Die beschrijvingen zijn vluchtig en klein, vaak bestaat de omschrijving van iemand uit één zin of een enkele alinea. Daarbij is er te weinig diepgang.”

Met zijn nieuwe product wil de REFQ-oprichter meer de diepte in gaan. Krijg je de vraag om een referentie te schrijven over een oud-collega dan krijg je open, waardevrije vragen. Zoals ‘hoe pakt deze persoon conflicten aan, gaat hij of zij er met gestrekt been in of zoekt hij of zij de discussies uit?’ ‘Is deze persoon directief of afwachtend?’

Behalve een omschrijving van de persoon heeft het rapport een profielschets van het type bedrijf waar deze persoon voor werkte. Is het een innovatief bedrijf met veel vrijheid? Of is het een onderneming die de medewerkers meer in kaders houdt? Belangrijk om te weten of een persoon past binnen jouw onderneming.

Niets zelf veranderen

Cruciaal volgens Stuart is dat de vrager van de recensies zelf niets meer kan veranderen aan het rapport. ‘Op die manier kunnen we een garantie afgeven dat het rapport écht in deze vorm is opgeschreven.’ Er is wel een beetje speling: op de voorpagina staan uit enkele quotes uit het verslag. Op dit moment komen die willekeurig naar voren, doel is dat deze wel kunnen worden geselecteerd door de potentiële medewerker. ‘Je mag daar best een mooie uitspraak over jezelf neerzetten, of een andere omschrijving waar je trots op bent.’

Geld verdient de onderneming nog niet aan het product. Het aanmaken en gebruiken van de profielen is gratis en ook voor het downloaden van de rapporten vraagt het bedrijf niets. ‘Het is wel goede marketing voor onze andere business en op termijn willen we premium features aanbieden. Bijvoorbeeld een overkoepelende analyse van een persoon: zoveel procent van mijn referenten vindt mij sterk analytisch.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afgesloten kluis

De verzamelde data zit in een afgesloten kluis. Daarvan zegt de oprichter het ‘nooit te gebruiken zonder toestemming van de gebruiker zelf’. Toch denkt het bedrijf wel na over de mogelijkheden die de potentiële schat aan informatie biedt. Met bijvoorbeeld een – betaalde – functie om jezelf te benchmarken: hoe goed doe ik het ten opzichte van een geanonimiseerde groep. Ook de informatie voor die anonieme groep gebruikt Stuart alleen als de personen het zelf goed vinden.

Dat vandaag pas de eerste stappen naar buiten worden gezet onthoudt het bedrijf er niet van groot te denken. Tijdens de eerste fase wil REFQ leren van de gebruikers hoe ze de vragenlijsten nog beter kunnen maken. Na die ervaringen droomt Stuart al voorzichtig van een avontuur in Duitsland.

hrm