Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zieke werknemers

Vraag

 

"Bij het bedrijf waar ik werk moeten we een zieke werknemer wekelijks thuis bellen om te vragen hoe het gaat. Ik vind dat heel moeilijk, ik heb het gevoel dat ik inbreuk maak op de privacy van de werknemer. Ligt dat aan mij en kan ik daar dan wat aan doen?"

Antwoord

 

Voor een goede analyse en oplossing van het door u geschetste probleem kunt u uzelf de volgende 8 coachingsvragen stellen:

1 Vind ik het altijd moeilijk om een zieke medewerker te bellen of zijn er medewerkers bij wie ik daar geen of minder moeite mee heb?
2 Hoe kom ik aan het gevoel dat ik inbreuk maak op hun privacy? Welke aanleiding heb ik om te denken dat het als inbreuk wordt ervaren? Hebben ze het gezegd of heb ik het ze gevraagd?
3 Als er geen aanleidingen zijn om dat te denken, waarom heb ik dan toch dat gevoel?
4 Hoe komt het dat ik bij sommige medewerkers dat gevoel niet of veel minder heb?
5 Wat is er anders aan de situatie of mijn relatie met die medewerkers met wie ik het wel moeilijk vind om te bellen?
6 Hoe zou ik het zelf vinden om iedere week gebeld te worden door mijn leidinggevende als ik ziek ben?
7 Wat zou ik ervan vinden als ik nooit gebeld zou worden door mijn leidinggevende als ik ziek ben?
8 Hoe zie ik mijn rol als manager bij ziekte van mijn mensen?

Als u op deze vragen eerlijk antwoord hebt gegeven, zal vanzelf duidelijk worden wat de aard van het probleem is en wat de beste oplossing ervoor is. Ervaren uw medewerkers uw telefoontjes daadwerkelijk als bemoeizucht, dan ligt het probleem daar en moet u ze daarop aanspreken. Weet u eigenlijk niet of ze het als inbreuk ervaren, maar heeft u er zelf vooral moeite mee, dan ligt het probleem bij u. Het kan dan helpen om mensen gewoon te vragen hoe ze de telefoontjes ervaren en wat ze van u verwachten bij ziekte. Als u tot slot het probleem maar bij enkele mensen ervaart, die niet expliciet hebben aangegeven het vervelend te vinden als u belt, dan speelt er tussen u en die medewerkers wellicht iets anders dat voor het probleem zorgt. Hierover moet u met hen in gesprek om de relatie te verbeteren.

Wat de oorzaak van het probleem ook is, u zult gewoon wekelijks moeten bellen. Tot slot enkele tips voor deze gesprekken:

Ook zieke werknemers zijn werknemers, ze zijn alleen even niet op het werk.

Maak duidelijk waar je voor belt en wees duidelijk over je intenties. Bijvoorbeeld “Ik bel je omdat ik graag wil weten hoe het met je gaat. Daarnaast wil ik graag van je horen of ik je ergens mee kan helpen. Verder wil ik zicht houden op het verloop van je ziekte, zodat ik weet welke maatregelen en voor welke termijn ik hier moet nemen om de zaken door te laten draaien.”

Vertel de eerste keer dat u belt dat u iedere week gaat bellen. Maak een afspraak voor een vaste dag en tijdstip. Spreek met elkaar af wat tijdens die gesprekken wordt besproken. Vergeet niet te vragen wat de zieke medewerker van u verwacht.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als de werknemer specifiek een probleem heeft met u, kunt u overwegen om het wekelijkse contact over te dragen aan een collega-manager.

Tjerk Spannenburg