Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zeven bronnen die werken leuk maken

Wilt u de prestaties van uw team vergroten? Zorg dan dat werknemers met plezier aan het werk zijn. De zeven bronnen van arbeidsvreugde zijn daar een goed handvat voor.

 

Begin het nieuwe jaar goed en plan een middag met uw medewerkers. Dat is het devies van Hilde Bellaard van Krachtig Werk. "Ga eens drie uur samen zitten en zoek uit wat iedereen belangrijk vindt en welke bronnen op dit moment te weinig aandacht krijgen." Ook als u denkt dat uw team geolied te werk gaat, kunt u er baat bij hebben. "Het beste is om te anticiperen op deze zeven bronnen van arbeidsvreugde."

Alle zeven
De zeven bronnen zijn samengesteld door Kees Kouwenhoven, grondlegger van deze methode en schrijver van het boek de zeven bronnen van arbeidsvreugde. Ze laten zien welke concrete ervaringen mensen voldoening geven en bieden praktische handvatten voor meer plezier en beter prestaties. Belangrijk is wel dat alle bronnen aanwezig zijn in een team, omdat ze allemaal met elkaar verbonden zijn, benadrukt Bellaard.

1. Fysiek welbevinden
Deze eerste bron gaat over hoe veilig u en uw werknemers zich voelen op het werk. Zowel letterlijk als figuurlijk. Zijn de arbeidsomstandigheden veilig, maar is het ook een comfortabele en aantrekkelijke werkplek (goede pc, opgeruimde werkplek) waarin het werk gedaan moet worden?

2. Collegialiteit
Goed teamwork vormt hier de basis. Kan men op elkaar rekenen als het nodig is? Is er aandacht en belangstelling voor elkaar. Dat zit in kleine dingen zoals het denken aan verjaardagen. Maar ook grotere issues, bijvoorbeeld wanneer er problemen zijn in iemands thuissituatie. Krijgt diegene dan de aandacht en ruimte die hij of zij op dat moment nodig heeft?

3. Waardering en vertrouwen
Geeft u als leidinggevende genoeg complimentjes? Het lijkt onbenullig, maar wordt wel als belangrijk gezien. Mensen die voldoende waardering voor hun werk krijgen, hebben een groter zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde. Daarnaast zijn er nog steeds managers die krampachtig iedere stap die hun werknemer neemt controleren. Maar juist door ruimte te geven, gedijen uw werknemers beter.

4. Goede prestaties
Werknemers halen voldoening uit de resultaten en effecten van hun werk. Iedereen moet prestaties leveren, maar spreek de doelen binnen de organisatie eens goed met elkaar door. Vier bijvoorbeeld ook de behaalde doelen (ook kleine doelen mogen) met een feestje om dit te benadrukken.

5. Persoonlijke groei
Hoeveel mogelijkheden zijn er om werknemers zichzelf verder te laten ontwikkelen? Niet alleen de lessen die ze leren uit de praktijk, maar ook cursussen, trainingen en opleidingen zijn belangrijk. Biedt die mogelijkheid.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Werken met hart en ziel
Doen uw werknemers wel echt datgene wat ze graag willen? Het is belangrijk dat iemand werk heeft dat bij hem of haar past, waar diegene zich goed bij voelt. Het is belangrijk om in de flow van uw werk te kunnen komen. Dat kan alleen door datgene te doen waar uw passie ligt.

7. Hogere zingeving
Beseft uw team welke betekenis hun werk heeft voor de klanten of de maatschappij? Voor iemand die in de zorgt werkt, is dat een stuk duidelijker dan dat bijvoorbeeld is voor iemand die software ontwikkelt. Maar iedere functie heeft een maatschappelijke betekenis. Diegene die software ontwikkelt, maakt bijvoorbeeld mensen in een ander bedrijf heel blij omdat het werk daardoor beter afgaat.