Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zes mythes over creativiteit

Zonder creativiteit geen succes, maar hoe krijgen we die motor op gang? Dat gaat anders dan u denkt. Zes mythes over creativiteit ontkracht.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Van briljante ideeën moeten bedrijven het hebben, maar niet iedereen produceert lumineuze inzichten aan de lopende band. Dat houdt niet in dat u niet creatief bent. Er zijn veel misverstanden over creativiteit:

  1. Creativiteit komt van creatieve types
    Iedereen met een normale intelligentie kan creatief worden. Het heeft uiteindelijk vooral met motivatie te maken. Veel mensen komen niet tot bloei, omdat hun werk hen onvoldoende boeit en inspireert.

  2. Geld stimuleert creativiteit
    Uiteraard moeten mensen het gevoel hebben dat zij beloond worden voor hun inspanningen. Maar mensen zijn vooral creatief als zij van hun werk houden en worden uitgedaagd. Die uitdaging vereist wel balans: te moeilijk leidt tot frustratie, te makkelijk tot verveling.
     
  3. Tijdsdruk prikkelt de creativiteit
    Onzin, mensen zijn veel minder creatief als zij tegen de klok vechten. Wie te hard werkt heeft last van een tijdsdruk-kater. Niet alleen de drukke dag zelf, maar ook de twee daaropvolgende dagen ontbreekt de creativiteit. Om je te verliezen in een probleem is tijd nodig.
     
  4. Angst leidt tot doorbraken
    Veel grote kunst komt voort uit angst of treurigheid, zo luidt het cliché. Maar momenten van creatieve doorbraak leiden juist tot vreugde en omgekeerd. Daar zit meestal een dag tussen.
     
  5. Liever competitie dan samenwerking
    De meest creatieve teams blijken diegenen te zijn die ideeën met elkaar willen delen en erover discussiëren. Wanneer mensen strijden om erkenning houden ze hun kaarten tegen de borst.
     
  6. Afgeslankte organisaties zijn creatief
    Natuurlijk een prachtig argument om in het team te snijden. Alleen is het zelden waar. Zo leidde de reorganisatie van een divisie met 6.000 personen, waarbij een kwart van de mensen moest verdwijnen, alleen maar tot stagnatie. De communicatie verslechterde, de samenwerking werd stroef, het gevoel van vrijheid en autonomie kreeg een deuk. Exit creativiteit.