Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zakelijk Twitteren voor dummies

Meer omzet dankzij Twitter. Het kan! Eenderde van de ondernemers binnen het MKB zet social media in om meer te verkopen. Zestig procent lukt dat ook en zag de omzet met gemiddeld 12 procent stijgen, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau EIM.


Daar waar de grote ondernemingen vaak enorme moeite hebben om social media in de organisatie te integreren, zijn MKB-ondernemingen door hun korte lijnen en sterke klantenoriëntatie heel erg geschikt om succesvol in social media te zijn. Toch kom ik nog veel bedrijven tegen die het allemaal een beetje een ‘ver-van-mijn-bed-show’ vinden. Daarom deel ik vandaag vijf praktische tips voor een succesvolle zakelijke Twitterstart.

1. Is Twitteren iets voor mijn bedrijf?

Twitter is een mooi marketingmiddel voor het MKB, maar verwacht een actieve houding en neemt dus ook veel tijd in beslag. Onderzoek dus allereerst of jouw doelgroep wel aanwezig is op Twitter. Raadpleeg verschillende onderzoeken en zoek binnen Twitter wie en hoeveel er over de voor jou belangrijkste onderwerpen wordt getwitterd. Vervolgens wordt het tijd om na te denken over de informatie die je met de wereld wilt gaan delen. Zorg ervoor dat je minimaal één en het liefst drie berichtjes per dag kunt twitteren en maak bepaalde personen binnen je bedrijf hiervoor verantwoordelijk. Wees ook voorbereid op klanten die op je tweets gaan reageren en zie erop toe dat deze tweets snel worden behandeld. Onderzoek wijst uit dat bijna tweederde van de twitteraars (64 procent) eerder iets te koopt van een bedrijf dat hun vragen beantwoordt op Twitter!

2. Begin bij het begin

Wat is het eerste dat je doet zodra je iemands twitterprofiel bekijkt? Inderdaad; je kijkt of de profielfoto en de biografie je aanspreekt. Zorg dus dat de basis van je Twitteraccount sterk is; accounts met een profielfoto hebben gemiddeld maar liefst 10x meer volgers dan accounts zonder profielfoto! Een duidelijke en vrolijke foto zal ervoor zorgen dat volgers je eerder terugvolgen.
Dan is het tijd om binnen 160 tekens een duidelijke biografie neer te zetten. Vertel hier wie je bent en waarom jouw bedrijf anders is dan andere binnen je sector. Neem de belangrijkste keywoorden in deze omschrijving op zodat mensen die zoeken naar informatie over deze onderwerpen bij jou terecht komen. Zorg hierbij voor enthousiasme, humor en wees jezelf!

3. #, @, RT, DM?

Er bestaan binnen Twitter verschillende manieren om informatie te delen. De standaard manier is om een bericht te delen via de ‘What’s Happening’ balk. Daarbij kun je belangrijke onderwerpen voorzien van een ‘hashtag’ oftwel een #. Zo heb ik vanmorgen het volgende getwitterd: “Zo, vandaag eens werken aan mijn eigen #marketingcampagne“ Waarbij het belangrijkste woord; marketingcampagne is voorzien van een hekje. Mensen die vervolgens zoeken op ‘marketingcampagne’ zullen mijn tweet zien verschijnen. Je kunt dit gebruiken om je zoekresultaten te verbeteren.
Wil je reageren op mensen dan kun je kiezen voor ‘reply’ of doormiddel van het intikken van @jenaam voor je berichtje, deze persoon krijgt dan een melding dat hij een bericht heeft ontvangen.
Wil je een interessante tweet doortwitteren naar je eigen volgers? Dan kun je gebruik maken van de knop retweet (RT). Ook heb je de mogelijkheid om privéberichtjes naar je volgers te sturen; dit heet ook wel een Direct Message (DM) en is niet voor andere volgers zichtbaar.

4. Wat moet ik Twitteren?

Tsja, hier is niet zo gemakkelijk een eenduidig antwoord op te geven. Zorg er in ieder geval voor dat je binnen je sector een ‘expert’ wordt mét een eigen gezicht. Combineer business nieuws met persoonlijke berichtjes om je volgers vertrouwen te geven. Tweet over onderwerpen waar je verstand van en passie voor hebt. Dit is niet alleen gemakkelijker om over te schrijven, maar volgers zullen merken als je hier echt iets voor voelt. Vertel je verhaal, maak mensen deelgenoot van leuke ontwikkelingen binnen je bedrijf en wees positief; geef niet af op collega’s, klanten of concurrenten.
Verder is Twitter is een uitstekende manier om mensen te betrekken bij de ontwikkeling van je bedrijf en nieuwe concepten. Het geeft je de mogelijkheid om direct in contact te komen met je klanten en bovendien zul je zien dat veel van je klanten graag hun mening met je willen delen over producten en diensten binnen je bedrijf.

5. Wie moet ik volgen?

Heb je een aantal leuke tweets geplaatst? Dan kun je interessante mensen gaan volgen (followen). De meest gemakkelijke manier hiervoor is door op de Twitter site ‘Who To Follow’ te klikken. Je krijgt vervolgens een lijst met de voor jou interessante mensen. Ook kun je via de zoekbalk zoeken naar interessante mensen in je netwerk, branche-organisaties, tijdschriften of concurrenten om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Je zult zien dat mensen je vervolgens terug gaan volgen. Let wel; het is leuk om veel volgers te hebben, maar wees wel selectief in het terugvolgen van mensen én wees niet bang om mensen te blokkeren die niets voor je kunnen betekenen. De informatie overload voorkom je door selectief te zijn bij het selecteren van twitteraars die je wilt volgen. Kijk bijvoorbeeld voordat je iemand gaat volgen, goed naar de datum van de laatste tweet. Als iemand al maanden geen tweets plaatst, heeft volgen geen zin.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Over de auteur:
Marjan Straathof is directeur-oprichter van marketingbureau Creatz. Ze helpt kleine ondernemers met grote dromen.

Over het podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Lees ook: