Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Winkelier moet zich aanpassen

Internet verandert het koopgedrag van consumenten. Cor Molenaar vertelt hoe bedrijven op deze ontwikkeling kunnen inspringen. Bekijk het filmpje.

Op 26 november vond in Amsterdam de tweede ontbijtsessie van Management Team plaats over 'Het Nieuwe Winkelen'. Marketinggoeroe Cor Molenaar vertelde over de rol van internet en hoe bedrijven op de nieuwe ontwikkelingen kunnen en moeten inspringen. In onderstaand filmpje geeft hij een korte toelichting op zijn presentatie.

Molenaar vertelde tijdens de ontbijtsessie dat uit een recessie altijd iets moois bloeit. "Nu pas is het echte internettijdperk aangebroken. Je ziet dat bij veel nieuwe start-ups internet als basis wordt genomen." Door het internet kan het verkoopproces anders worden ingericht, wat voor spanning binnen organisaties kan zorgen. "Marketing is altijd afzetgericht geweest, de uitdaging is nu om naar de consument te luisteren." Eén van de tips die Molenaar aanwezigen meegaf, was om Marktplaats mee te nemen in de strategie. "60% van de transacties op Marktplaats komt uit de retail."

Volgens de marketinggoeroe bestaat winkelen niet alleen uit ratio, maar ook uit emotie. Ratio past meer bij het internet en emotie meer bij fysiek winkelen, maar de truc is om een goede balans tussen de twee te vinden. Een goede webwinkel is volgens Molenaar overzichtelijk, heeft een goede kleur, is herkenbaar, heeft het niet nodig om te scrollen, is interactief, bevat niet te veel tekst en heeft emotie. Als goede voorbeeld noemt hij Hema, Harrods en Victoria's Secret.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De volgende en laatste editie van MT Ontbijt met Cor Molenaar vindt plaats op 1 december in Waalwijk.