Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wie in een team zit maakt niets uit, het gaat om hoe ze samenwerken

Waarom het ene team wel functioneert en het andere niet, kent één geheim: aardig zijn, democratie en onderling respect.

In Project Aristotle werden jarenlang honderden medewerkers bij Google geïnterviewd. De data werden nauwgezet geanalyseerd en wat blijkt: het geheim van een effectief team is ‘aardig zijn’.

Begrip

De teams die het beste presteerden hadden een paar dingen gemeen. De leden respecteerden elkaars mening en waren zich ervan bewust dat iedereen een gelijke stem zou moeten krijgen in de besluitvorming. Hoe het team is samengesteld maakt niet zo gek veel uit, hoe iedereen met elkaar samenwerkt des te meer. Voor managementgoeroes zal dit bekend in de oren klinken: Stephen Covey beschreef in zijn boek The 7 Habits of Highly Effective People in 1989 al dat productieve teams uitblinken in wederzijds begrip.

Praktijk

In een interview met The New York Times vertelt Matt Sakaguchi hoe hij de uitkomsten van het onderzoek in de praktijk bracht. Hij nodigde zijn team uit voor een heisessie en sprak daar openlijk over het feit dat er recent kanker bij hem was geconstateerd. Collega’s reageerden eerst sprakeloos, maar begonnen daarna hun eigen persoonlijke verhalen te delen.

Psychologische veiligheid

Als het onderzoek iets laat zien, dan is het wel hoe belangrijk het concept ‘psychologische veiligheid’ is binnen een team. Een team komt pas tot bloei als mensen het idee hebben dat ze risico mogen nemen en hun ideeën ongestraft kunnen delen met de rest – zonder dat ze kans lopen om uitgelachen of vernederd te worden.

Hardop afvragen mag

Of, zoals in het onderzoeksrapport te lezen is:

Heb je weleens het gevoel dat je je hardop mag afvragen wat nu eigenlijk het doel is van een meeting, zonder dat het klinkt alsof je de enige bent die het niet begrepen heeft? Of kies je er liever voor om maar verder te gaan zonder om verduidelijking te vragen, om maar niet uit de toon te vallen?

TedX-presentatie

Het concept van psychologische veiligheid is niet nieuw. Amy Edmondson, professor aan de Harvard Business School, vertelde er al eens over tijdens een TEDx-presentatie, gebaseerd op haar onderzoek uit 1999:
 

Psychologische veiligheid, of respect voor elkaars mening, blijkt nu dus officieel de belangrijkste succesfactor van teams. De samenstelling van persoonlijkheden of skills deden er nauwelijks toe. Hoe degenen met elkaar samenwerken wel.

Aansturen

Wat betekent dat nu voor de rol van leiders in een team? Het aansturen van een groep mensen draait vooral om enabling, niet zozeer om het geven van de juiste aanwijzingen. Pas als mensen voelen dat ze de ruimte hebben om iets in te brengen, of misschien zelfs wel het doel van een project of een meeting ter discussie te stellen, dan is een team effectief. Mensen durven zich pas kwetsbaar op te stellen als de leider dat ook doet – zo kwetsbaar zelfs, dat de beslissing van de leider zelf in twijfel mag worden getrokken.

Nergens zo plat als in Nederland

Het goede nieuws is dat we daar in Nederland relatief goed in zijn: volgens de cultuurtheorie van Hofstede zijn er weinig landen in de wereld waar organisaties zo plat zijn als in ons platte land. We lijken wat dat betreft veel op Scandinavische landen als Zweden en Noorwegen, die erom bekend staan dat ieders mening bij iedere beslissing nadrukkelijk wordt gehoord.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Richting geven, daarna vertrouwen schenken en mensen in staat stellen om met elkaar samen te werken: heel veel moeilijker is het niet.

Foto via Flickr.com

hrm