Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wees een van de crazy ones

Nederlanders zijn veel te bescheiden. Om echt carrière te maken, moet u zichzelf vanaf nu als een merk beschouwen.

 

Een baan voor het leven bestaat niet meer, daarom moet u blijven investeren in uzelf als merk. Enkel door aan uw personal brand te werken, houdt u in deze turbulente tijden het hoofd boven water. Dat stellen althans Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller in hun boek 'This is your wake-up call'. Volgens de schrijvers bent u een personal brand wanneer er een krachtig, helder en positief beeld naar voren komt als uw naam valt of wanneer anderen aan u denken.

Wie bent u?
De schrijvers proberen u in het boek eerst te overtuigen van de ernst van de zaak om uw eigen merk op te bouwen en te koesteren. Als dat gelukt is, kunt u met behulp van de oefeningen in het praktijkdeel aan de slag gaan. In feite komt het erop neer dat er eerst gekeken wordt naar wie u nu bent en wie u eigenlijk wilt zijn. Daarna onderzoekt u welke talenten hiervoor ontwikkeld moeten worden en welke acties u daarvoor moet ondernemen.

Huidig denkbeeld
Welke denkbeelden over loopbaanontwikkeling zitten op dit moment in uw hoofd? Harmsen en Rosenmöller adviseren daar als eerste naar te kijken. "De kans is groot dat een aantal van deze denkbeelden door de tijd is achterhaald en berust op een hardnekkig misverstand. Als dat zo is, wees dan bereid ze te ´updaten´naar de werkelijkheid van vandaag of er definitief afscheid van te nemen."

Soul-searching
Vervolgens onderzoekt u waar u nu staat. Wat zijn uw sterke en zwakke punten? Dit doet u zowel op privé-gebied als in de professionele sfeer. Wat zijn uw talenten? Personal branding vereist ook soul-searching, stellen de schrijvers. "Probeer te begrijpen welke thema´s keer op keer, in verschillende fasen in uw leven, in verschillende gedaanten naar voren komen. Voel intuïtief aan welke boodschappen verborgen zitten in de meer dan toevallige gebeurtenissen en ontmoetingen in uw leven."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Handelen
Als u de eerste twee fases succesvol doorlopen heeft, wordt het tijd om uw ideale ´ik´ op te stellen. Neem een kleurrijke toekomst in gedachten, waarin u optimaal gebruikmaakt van uw persoonlijke sterkten. Verbeeld uw ambitie en handel ernaar. Door te verbinden (met andere mensen), te verbreden (meerdere kanten van uw persoonlijkheid ontdekken en ontwikkelen) en te vergeten (van oude denkbeelden), creëert u de beste versie van uzelf beloven de schrijvers.

Crazy one
Naast het feit dat veel Nederlanders bescheiden zijn, is het voor hen vaak lastig om onderscheidend te zijn. Toch moet u zich ook op dat vlak gaan ontwikkelen, vinden Harmsen en Rosenmöller. "Durf onderscheidend te zijn. Wees een van de crazy ones en zet de sterkst mogelijke versie van jezelf in de wereld. Zoek het licht in plaats van te schuilen in de schemer." Nu rest enkel nog de opdracht om uw nieuwe merk op de kaart te zetten en er uw voordeel mee te doen.