Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat voor Luistertype bent u?

Beter leren luisteren? Snijd uw informatie op maat voor de psyche van uw gesprekspartner en communiceer effectiever. Ruwweg vier typen luisteraars, met elk eigen kenmerken en gebruiksaanwijzing.

De mensgerichte luisteraar stelt de gesprekspartner centraal. Gespitst op de emotionele ondertoon in uw boodschap, zijn deze mensenmensen lastig publiek. Hun focus dwingt u in de richting van het persoonlijke. Noem deze luisteraar regelmatig bij de voornaam en formuleer in termen van ‘wij'. U vervult de onuitgesproken behoefte aan een gepersonaliseerd gesprek.

De handelingsgerichte luisteraar wil juist geen uitwijdingen maar zoekt naar concrete aanknopingspunten voor het eigen handelen. Kom bij deze mensen snel to the point en volsta met een staccato samenvatting.

De inhoudsgerichte luisteraar is moeilijker te bedienen. Deze wil discussiëren. Het is zijn manier om informatie te rangschikken. Geef concrete voorbeelden en overlaad uw gesprekspartner met cijfers, statistieken en grafieken.

De geconcentreerde tijdsgerichte luisteraar. Maar pas op. Als het einde van het gesprek nadert valt alle concentratie weg. Presenteer uw boodschap daarom als een nieuwsbericht in de krant. Eerst de kernpunten -het wie, wat, waar, waarom en hoe- en dan verder onderin de tekst de voorbeelden, de uitwijdingen en de interessante zijpaden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer? De kracht van luisteren L. Barker, K. Watson.