Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat kunt u leren van Groupon?

Pas drie jaar geleden opgericht en nu al miljarden dollars waard. Wat kunnen we opsteken van het succesverhaal dat Groupon heet?


Het verhaal over deze start-up (want dat is het feitelijk nog steeds) is opmerkelijk. De groeicijfers zijn ronduit duizelingwekkend. Het afgelopen jaar nam de omzet in 22-voud toe tot ruim 713 miljoen dollar. De eerste drie maanden van 2011 ging de groei onverminderd hard door met een omzet van 644 miljoen dollar. Een beursgang wordt nu voorbereid. Hoog tijd om de beslissende groeifactoren van de kortingsbonnensite eens in kaart te brengen.

1. Maak uw business sociaal

Sinds Twitter en Facebook een dagelijks ding zijn geworden van honderden miljoenen mensen, worstelen veel bedrijven met hun strategie rondom social media. Ze doen eigenlijk maar wat. Groupon laat zien hoe het moet: maak van social het centrum van uw business-model. Dankzij share this en retweet worden kopers namelijk automatisch verkopers. Het olievlekprincipe, simpel, maar geniaal.

2. Houd het simpel

Iets dat Google ons eigenlijk al eerder liet zien. ’s Werelds bekendste zoeksite dankt haar populariteit mede aan de simpele interface. Groupon heeft ook al zo’n hekel aan ingewikkeld gedoe. Weg met al die widgets, knoppen en andere toeters en bellen. Inschrijven duurt net zo lang als een kop koffie zetten. Per e-mail ontvangen gebruikers vervolgens de aanbiedingen die ze in één klik naar Twitter en Facebook kunnen doorplaatsen. Wel eens van less is more gehoord? Vast wel.

3. Snel groeien

HET GROUPON-CONCEPT

Voor die paar mensen die het nog niet weten (of nog niet helemaal snappen). Groupon werkt als volgt. U abonneert zich bij de site. Groupon weet dan waar u woont en schotelt u aanbiedingen voor van winkels in de regio. De kortingen zijn fors, minimaal 50 procent is de eis. Truc is dat het aanbod slechts beperkt geldig is. Meestal een paar uur. Daarnaast wordt de aanbieding slechts geldig als voldoende mensen meedoen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grote kans dus dat u vrienden via Facebook en Twitter aanspoort om zich ook in te schrijven. Voldoende mensen? Dan printen gebruikers een kortingsbon uit waarmee ze de dienst of het product kunnen aanschaffen. Het business-model is simpel: Groupon krijgt de helft van het bedrag op de kortingsbon.
Het makkelijk te kopieren business-model dat Groupon hanteert wordt beschouwd als achilleshiel van het bedrijf. Een probleem waar meer tech-company's tegenaan lopen overigens. Door van meet af aan plankgas te geven poogt Groupon om de concurrentie op een onoverbrugbare achterstand te zetten. Zo kocht het bedrijf Citydeal, Qpod en Darberry waarmee ze onmiddellijk in tientallen steden full speed in company waren. Die snelheid is nodig om succesvol te kunnen opereren in het online zakenleven.

4. Van oubollig naar cool

Internet biedt bedrijven de kans om oubollige producten en diensten weer cool te maken. Groupon bleek de prins die de in slaap gesuste kortingsbonnenmarkt in een klap weer tot leven wekte. De voornaamste les? Business hoeft helemaal niet zo ingewikkeld allemaal. Hoe simpeler, hoe beter eigenlijk. Zelfs de grootste techhelden bij Google, Microsoft en Apple zullen zich deze dagen regelmatig achter hun oren krabben: waarom hebben wij dit niet bedacht?

Lees verder op Techbusiness:

Vrouwelijk leiderschap in masculiene organisaties: zo speel je het spel

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Heb jij een vrouwelijke leiderschapsstijl en vraag jij je af hoe je het beste tot je recht komt in een mannelijke organisatie? Wat zijn de verschillen tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap, en hoe kun je dit in je voordeel laten werken? Oftewel: hoe speel je het spel?

elisa de groot vrouwelijk leiderschap
Foto: Getty Images

We spreken met Elisa de Groot van In Touch Female Leadership & Career Academy, expert op het gebied van leiderschap en medeauteur van Stratego voor vrouwen. Volgens Elisa zijn mannelijk en vrouwelijk leiderschap even waardevol, maar zit er een belangrijk verschil in de focus.

‘Mannen hebben de neiging om hun plek in de hiërarchie te benadrukken, terwijl vrouwen vaak de nadruk op relaties en verbinding leggen’, vertelt ze. ‘Ook nemen vrouwen over het algemeen minder risico en zijn ze vaak perfectionistischer: alles moet 100 procent goed zijn.’

Let op: dit is geen vaststaande regel. ‘Mannen kunnen net zo goed ‘vrouwelijke’ kwaliteiten inzetten en andersom.’ Sterker nog, iedereen heeft een eigen leiderschapsstijl met een combinatie van mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. ‘Het gaat om de mix van stijlen die een leider effectief maken.’

Vrouwelijk leiderschap wordt vaak niet op waarde geschat

Het zal je niet verbazen, maar vrouwen aan de top lopen vaak tegen hardnekkige vooroordelen aan. Er wordt van ze verwacht dat ze vriendelijk zijn, maar als ze dat zijn, worden ze niet altijd serieus genomen. Zetten ze hun tanden in een project en laten ze daadkracht zien? Ook dat wordt afgekeurd.

‘Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de vrouwen feedback krijgt op hun persoonlijke stijl en bijvoorbeeld het label ‘bitch’ opgeplakt krijgt, tegenover 1 procent van de mannen. Mannen die zich op dezelfde manier gedragen, krijgen vaak een schouderklopje voor hun leiderschap’, vertelt De Groot.

De Groot legt uit dat vrouwen meer geneigd zijn om het over de mijlpalen van hun team te hebben, in plaats van hun eigen prestaties (zoals mannen dat doen). Hierdoor valt het minder op als een vrouw iets voor elkaar heeft gekregen en gaat hier minder aandacht naar uit.

‘Vrouwen doen veel ‘disappearing acts’: daden die niet opvallen in het grote geheel, maar wel heel belangrijk zijn, bijvoorbeeld om escalatie te voorkomen. Mannen lossen die escalatie op en krijgen vervolgens credits omdat hun werk wél opvalt’, vertelt ze. ‘Zorg er dus als vrouw voor dat jouw resultaat zichtbaar is.’

Lees ook: 5 onmisbare tips voor vrouwelijke leiders

Verwoord je visie en combineer leiderschapsstijlen

De Groot werkt vanuit haar visie om vrouwen in hun kracht te zetten. Haar advies aan andere vrouwen is dan ook om hun eigen visie duidelijk te verwoorden, want dat geeft kracht en richting. Leer de ongeschreven regels van het mannelijke leiderschapsspel. Hoe profileer je jezelf, hoe blijf je zichtbaar en hoe onderhandel je effectief?

Dit doet ze aan de hand van mannelijke en vrouwelijke goden-archetypen, zoals de emotionele Poseidon en strategisch krachtige Athena. ‘Deze archetypen hebben we allemaal in ons, maar je ziet dat we in ons leven bepaalde varianten sterker ontwikkelen, bijvoorbeeld door hoe onze omgeving erop reageert.’

‘Vanuit deze archetypen leer ik vrouwen hoe ze concreet kunnen reageren in bepaalde situaties. Zo is een regel van het mannelijke leiderschapsspel dat de eerste ‘nee’ nooit een ‘nee’ is. Het is een uitnodiging om verder te onderhandelen. Vrouwen nemen de eerste ‘nee’ vaak al als een definitief antwoord.’

De Groot pleit voor een sterke combinatie van een mannelijke en vrouwelijke leiderschapsstijl. Dit helpt om de hardnekkige vooroordelen dat vrouwen óf te lief óf te bazig zijn, te overwinnen. Meng sterke zakelijke kwaliteiten als besluitvaardigheid met vriendelijkheid om zowel competent als benaderbaar over te komen.

Een blik vooruit

De Groot focust vooral op hoe je als vrouwelijke leider kunt navigeren in een mannelijke omgeving, maar het liefst zou ze organisaties diverser zien. Ze legt uit dat het vooral lastig is voor vrouwen aan de top wanneer de organisatie zelf niet divers is.

‘Hoewel er inmiddels een vrouwenquotum is, wordt deze lang niet altijd gehaald. Bovendien geldt het wettelijke quotum alleen voor toezichthoudende functies. Het is moeilijker om als vrouwelijke leider je stempel te drukken op een organisatie die heel mannelijk is.’

Haar uiteindelijke doel is cultuurverandering: een wereld waarin vrouwelijke kwaliteiten net zo gewaardeerd worden als mannelijke. ‘Dit is een marathon, geen sprint. Het vereist geduld en doorzettingsvermogen. Tot die tijd is het belangrijk om de spelregels te kennen en ze waar nodig strategisch in te zetten voor persoonlijk succes.’

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/