Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wapen uzelf tegen Google

Vanaf morgen 1 maart is het zo ver: Google wijzigt zijn privacybeleid en wil meer gegevens dan ooit opslaan over zijn vaste gebruikers. Wie zuinig is op zijn privacy, moet nu misschien in actie komen.

 

De waarschuwingen kunnen niemand zijn ontgaan: de afgelopen maand flikkerde regelmatig een belangrijke mededeling van Google rechtsboven in het scherm van de browser. Zoals met alle 'belangrijke' mededelingen bestaat de neiging die te laten voor wat hij is. Misschien is het dit keer toch even een paar minuten van uw tijd waard.

Nieuw privacybeleid

Google is namens voornemens zijn privacybeleid te 'vereenvoudigen en uniform te maken'. En niet echt ten gunste van gebruikers die inloggen bij Gmail, YouTube en andere diensten en heel zuinig zijn op het afstaan van informatie over hun voorkeuren en surfgedrag op het web. De stap heeft al gezorgd voor een storm van protest. Een privacybewaker als het Amerikaanse Center for Democratic Media heeft al een klacht ingediend bij de Federal Trade Comission, een ander klaagt de FTC zelf aan omdat die niet ingrijpt. FTC-voorzitter Jon Leibowitz zit er zelf ook nogal mee in zijn maag, liet hij dit weekeinde weten: "Google stelt zjin gebruikers nogal bot voor een keuze."

Uitleg

De keuze om wel of niet akkoord te gaan dus. De enkele pagina (met een lengte van een meter) legt het gewijzigde beleid gortdroog en niet direct begrijpelijk uit. Op deze en deze plaats staat wat toegankelijkere informatie over Google en privacy. Maar dit is in grote lijnen wat er wijzigt: tot nu toe bewaart Google wel gegevens over het surfgedrag vanuit uw pc, maar die kan en mag het nog niet koppelen aan uw persoonlijke gegevens. Binnenkort kan het wel vragen om naam, adres, telefoonnummer en zelfs creditcardgegevens en die aan uw account koppelen. Maar dat gebeurt alleen, laat Google weten, bij gebruikers die Google Checkout gebruiken voor betalingen.

Google slaat alles op

Voortaan koppelt Google de massa gegevens die het registreert en bewaart via zijn verschillende diensten aan uw Google-account. Daar vallen de privacywatchers het meest over: voortaan wordt de informatie afkomstig uit alle verschillende Google-diensten op één plek samengebracht, zonder de mogelijkheid om voor één of meer diensten daarvoor te bedanken. De unieke gegevens van de hardware en de netwerken die u gebruikt, alle zoekopdrachten, alles wat u met uw (Android-)telefoon doet, inclusief de gps-coördinaten en welke browser u gebruikt. Alles wordt bijgehouden onder het vertrouwde mantra, dat alles alleen maar tot doel heeft de dienstverlening nog beter te maken. Oh ja, en te zorgen voor goed toegesneden advertenties:

‘We gebruiken de gegevens die we uit al onze services verzamelen om de services te leveren, te onderhouden, te beveiligen en te verbeteren, om nieuwe services te ontwikkelen en om Google en onze gebruikers te beschermen. We gebruiken deze gegevens ook om gepersonaliseerde inhoud aan u te leveren, zoals relevantere zoekresultaten en advertenties.’

Vertrouwen

Hebt u een Google-account en schenkt u Google, zijn management, personeel en systemen de komende jaren het vertrouwen dat uw persoonlijke informatie nooit in handen zal komen van derden die er niets mee te maken hebben, dan kunt u achteroverleunen. Neemt u toch liever het zekere voor het onzekere, dan biedt Google wat gereedschap om de privacy-instellingen deels aan te scherpen. Deels, want dat is het slechte nieuws: wie helemaal aan de greep van Google wil ontkomen, zal geen gebruik meer moeten maken van Gmail, Youtube, Google + en andere handige diensten.

Hier kunt u aan de slag met de privacy-instellingen van Google, dit dashboard geeft meer inzicht in welke gegevens aan uw Google-account zijn gekoppeld.

Met de volgende ingrepen blijft de koppeling tussen uw account en uw zoekgedrag de komende 18 maanden achterwege:

1. Log in in uw account en ga naar privacy instellingen:

2. Ga onder het kopje 'services'' naar 'Webgeschiedenis':

3. Verwijder alle opgeslagen zoekopdrachten en schakel 'webgeschiedenis' uit:

 

Google kan na deze ingreep voortaan minder goed van dienst zijn met zoeken. Maar om eerlijk te zijn: na lezing van het boek De Macht van Google van de Nederlandse techjournalist Peter Olsthoorn hadden wij onze privacy instellingen bij Google al wat strakker gezet – zonder dat we het spoor bijster zijn geraakt in het wereldwijde web. Hooguit hebben we wat aanbiedingen gemist van handelaren in klassieke auto's.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

 

Lees ook: