Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Subway wereldwijd scoort

Het nieuws haalde alle kranten: Subway heeft wereldwijd meer filialen dan McDonald’s. Ook in omzet groeit de stille fastfoodreus hard. Wat kunnen we leren van het succes?


1. Elke plek kan, zelfs in de dierentuin

Waar eind 2010 over de hele wereld 33.749 Subways te vinden waren, ­stokte de teller voor de golden arches op 32.737. En met een tempo van ­minstens duizend Subways per jaar erbij, duidt weinig erop dat McDonald’s die achterstand ooit nog inhaalt. Ook in Nederland wil de groengele formule in 2015 de roodgele inhalen, waar dat in de VS al in 2002 gebeurde. Dit jaar moeten in Nederland 20 tot 30 nieuwe locaties opengaan, wat het totaal op zo’n 120 brengt. Het ­geheim? Waar de Mac alleen aast op toplocaties (vooral aan de snelweg), is voor Subway geen plek te gek, getuige een autoshowroom in Californië, een dierentuin in Taiwan of een rivierschip in Duitsland.

2. Broodjes gezond, en mager graag

Subway bestaat al meer dan 45 jaar, maar de groei kwam er pas echt in toen in 1983 elke winkel zijn eigen brood ging bakken, met een machine, eigenhandig gebouwd door Subway-oprichter Fred DeLuca. In de jaren ’90 werd dat succes uitgebouwd met de claim ‘het gezonde alternatief’ te zijn. Bij geen enkele Subway staat een frituur, er zijn altijd verse ingrediënten en salades, er is zelfs een verbintenis met het bedrijf van (de overleden) afslankgoeroe Dr. ­Atkins, er zijn speciale Low Carb-porties met minder koolhydraten, en er is Jared Fogle, die als student ooit 100 kilo afviel op een Subway-dieet en zich nog steeds als reclame laat inzetten. Maar de belangrijkste succesfactor: de klant kan met eigen ogen zien hoe zijn broodje wordt klaargemaakt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Lage instapfee, veel ondersteuning

Altijd gedroomd van een eigen broodjeszaak? Bij Subway is het zo gepiept. Met 10.000 euro is de instapfee laag (10 procent van die van een Mac), maar de begeleiding daarna (door een zogeheten Development Agent) is intensief. Dat voorkomt de ellende van gelukszoekers, en houdt de groei erin. 

 > Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online

Lees meer succesverhalen: