Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voorkom paniekaanvallen

In slechte tijden is paniek nooit ver weg. Maar vergeet niet: na regen komt zonneschijn. Vier valkuilen om nu te omzeilen.

1. Prijsverlaging

In veel sectoren een automatische reflex, maar op termijn vaak dodelijk. U verlaagt niet alleen de prijs en verdunt daarmee uw marges, u verlaagt ook de gepercipieerde waarde van uw product of dienst. Die kan vervolgens nooit meer stijgen.

2. Reorganisatie op reorganisatie

Snij als een chirurg, niet als een moordenaar. Doe het in één keer goed, anders infecteert u de rest van uw personeel met onzekerheid en zullen ze stil blijven wachten tot het hen ook overkomt. Voorkom de grap: ‘bij welke reorganisatie werk jij eigenlijk?'

3. Wachten tot u het zeker weet

Wacht niet met communiceren tot u op alle vragen een antwoord heeft. Als reorganiseren onvermijdelijk is, maar de uiteindelijke vorm staat nog niet vast, begin dan toch maar vast te vertellen wat u wel weet. Anders ontstaat er een sfeer van onrust en wantrouwen en gaan geruchten een eigen leven leiden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Verliesintolerantie

Aanpassen aan nieuwe situaties kost vaak geld op de korte termijn. So what? Hou daarom ook in moeilijke tijden vast aan je langetermijnhorizon, dat is cruciaal om te komen tot een gezonde bedrijfsvoering.

Bron: Bnet/Melanie Warner