Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Voorkom een social media-lek

Werknemers die Twitter, Hyves of Facebook gebruiken? Pas op! Door social media hangt je vuile was zo buiten. Zie communicatiebeleid als 'internal branding' en stel een gedragscode op.

 

 

Omdat zonder controle zaken de wereld in geroepen worden, kan het zijn dat er linken gelegd worden naar de professionele basis van de persoon in kwestie en dus uw onderneming. Aangezien negatief of pikant nieuws sneller opgepikt wordt en vaak bij het Googlen van bedrijven of personen de corporate website overgeslagen wordt, is het dus zaak hier goed op te letten. Hoe gaan we hiermee om? Moeten we regels vaststellen voor social mediagebruik, al dan niet binnen werktijd? Het is noodzakelijk!

Social media

Er wordt de laatste tijd veel geschreven over het invoeren van gedragscodes. Met name door de publicatie van de gedragscode voor social media van het CNV is het strak houden en invoeren van gedragscodes een issue. Maar is dit nu nodig? Bedrijven schijnen juist massaal de omslag te maken en zij realiseren zich dat verbieden geen zin heeft en dat werknemers er efficiënter door werken. Bovendien is de werkplek leuker als je contact hebt met de buitenwereld. Zo draagt het verrassend genoeg bij aan een grotere productiviteit, zorgt het voor beter interne communicatie en een grotere betrokkenheid van medewerkers bij het bedrijf.

Codes

Voor veel werkgevers lijkt het dus een belangrijke en ingewikkelde kwestie. Aan de ene kant leeft het idee dat gebruik van social media op de werkvloer veel tijd en dus geld kost, aan de andere kant levert het voordelen op. Wat te doen? Strakke, opgelegde codes en regels beperken mensen in hun doen en laten en dit zal de werksfeer en daarmee de productiviteit niet verbeteren. Daarentegen wil je toch de communicatie naar buiten enigszins controleren. Want één negatieve klank van medewerkers of niet-medewerkers in de communities van social media kan desastreus zijn voor het imago van uw bedrijf. Kijk bijvoorbeeld naar ‘Youpgate’. Ook al is Youp van ’t Hek geen medewerker van T-Mobile, hij is wel in staat met een aantal Tweets een hele opstand te bewerkstelligen.

Social oplossing

Voor werkgevers is het belangrijk om dit net zo social als de media zelf op te lossen. Dus: in samenspraak met de medewerkers. Bespreek de problematiek en maak afspraken over het gebruik. De betrokkenheid die je als werkgever daarmee aan werknemers laat zien draagt bij aan een verhoogde productiviteit. Verder is de belangrijkste en misschien toch wel de meest succesvolle maatregel de focus op internal branding. Deze vorm van branding gaat een stap verder dan interne communicatie.

Internal branding

Met internal branding wordt de externe profilering van de organisatie verbonden met het gedrag van de medewerkers. De medewerkers leven het merk intern en extern zoals het ook beloofd wordt aan klanten. Door het tevreden en trots laten zijn van de medewerkers, zullen zij dit positieve gevoel naar buiten uitstralen. Het gebruik van social media in dit geval heeft dan alleen maar voordelen voor het bedrijf. Een positief gevoel geeft geen reden tot klagen en negatieve klanken. En daarmee is de grootste angel al uit de kwestie.

Conclusie

Internal branding is dus een zeer belangrijke oplossing in de kwestie over het gebruik van social media op de werkvloer. Gecombineerd met een aantal, samen overeengekomen, afspraken, kan er een groot deel van de eventuele problematiek opgelost worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

John de Vroede is directeur van  MarketingXperts.

Bekijk hier zijn profiel en eerdere bijdragen op Sprout.nl