Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vind uw droombaan via Linkedin

Interessante vacature gezien op Monsterboard? Sluit maar achteraan in de rij. Werkgevers klagen steeds vaker over de enorme berg met sollicitatiebrieven waar ze doorheen moeten spitten. Alle reden daarom om het eens via Linkedin te proberen.

 

Leidinggevend Nederland ontvriendt', zo las u afgelopen week in één van onze berichten. Managers zijn de social netwerksites een beetje moe. Openlijk wordt afgevraagd of er met de aanwezigheid op Hyves, Facebook en Twitter ook echt voordeel valt te halen. Met uitzondering van Linkedin dan. Bijna 95 procent van u is nog regelmatig te vinden op deze website en ruim 6 procent heeft er zelfs een nieuwe baan aan te danken. Logisch, zegt Iris Dorreboom, co-auteur van het boek ‘De Droombaan veroverd'. Linkedin speelt volgens haar in deze tijden van crisis een steeds belangrijkere rol in de zoektocht naar een nieuwe werkgever. Reden? Aan de voordeur wordt de rij met sollicitanten alsmaar langer. Dat maakt andere bedrijfsingangen plots een stuk interessanter.

Informele netwerk

"De meeste managers die op zoek zijn naar een andere baan richten zich vooral nog op de vacatures in kranten en op internet. Dat is jammer, want die vertegenwoordigen slechts 40 procent van het beschikbare aantal banen in ons land. Het overige deel wordt ingevuld via het informele netwerk. Geplaatste vacatures leveren bedrijven momenteel stapels reacties op. Maak uit die enorme hoeveelheid maar eens de juiste keuze. Werkgevers vinden dat lastig. Daarom zijn ze in deze tijden van veel aanbod sneller geneigd om iemand aan te nemen die zich via de informele route aanbiedt. Via Linkedin bijvoorbeeld."

Stel de juiste vragen

Questions are the answers, zo luidt een Amerikaans gezegde. En zo is het ook. Begin uw zoektocht daarom met het stellen van de juiste vragen. Waar wilt u naartoe met uw carrière, wat verwacht u van uw nieuwe baan en welke functie past het beste bij u? Met de antwoorden hierop past u vervolgens uw Linkedin-profiel aan. Houd het kort en bondig. Zeker in de summary moet uw potentiële nieuwe werkgever in drie zinnen kunnen lezen wat hij aan u heeft. En als u toch bezig bent, vervang dan meteen die vakantiekiek door een neutrale foto. Hoofd met glimlach is voldoende.

Pak de toeter en…

De volgende stap is het uitbreiden van uw contacten. Link met collega's, oud collega's, klasgenoten van vroeger en word lid van de Linkedin Groups die iets te maken hebben met uw gedroomde nieuwe functie. Zij vormen mogelijk de sleutel tot succes. "Er zijn onderzoekers die hebben vastgesteld dat je met 138 contacten uit je eigen vakgebied overal geïntroduceerd kunt worden", aldus de Graaf. "Houd het dus niet op enkel een nieuw profiel en meer contacten. Wijs je netwerk actief op je carrièrewensen. En vraag niet alleen om gunsten, kijk vooral ook naar wat jij voor iemand kunt betekenen. Zo bouw je een stabiele relatie op met iemand. In de praktijk blijken mensen dan opvallend vaak bereid om je te helpen. Zo kan iemand je bijvoorbeeld introduceren bij de juiste mensen binnen het bedrijf waar je graag aan de slag zou willen."

Het rijtje vacatures

Tot slot is er natuurlijk nog het kopje Jobs, helemaal bovenaan, naast het vakje Inbox. Typ een zoekterm in de witte balk en in één oogopslag ziet u of er nog interessante banen worden aangeboden. Lijkt op de reguliere vacaturesites die u kent natuurlijk. Maar toch niet helemaal. Linkedin zou Linkedin niet zijn als hierbij niet meteen een lijstje wordt voorgeschoteld met personen uit uw netwerk die u hier naar binnen kunnen sluizen. Lang leve Linkedin!

In ‘De droombaan veroverd' geven Iris Dorreboom en Rudi de Graaf tips om ambitieuze carrièrewensen met succes gestalte te geven. Meer weten? Kijk dan op http://www.beyond-ltd.eu/ Bent u niet op zoek naar een baan, maar zoekt u juist een goede kandidaat? Ook dan kunt u terecht op LinkedIn. Lees daarvoor het artikel ‘Werf snel klanten en personeel via LinkedIn'

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.