Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Vergeet Facebook, Google+ gaat winnen

Google+ een mislukte Facebook-kloon? Onder zakelijke gebruikers groeit het gebruik snel, mede dankzij Hangouts. En er komt nog veel meer.

Dankzij nieuwe mogelijkheden en verregaande integratie met alle andere Google-producten kan straks zelfs geen zakelijke gebruiker meer om het netwerk heen, zegt vice president ‘social’ Bradley Horowitz in een update met een selectie van de Nederlandse pers. 

Sociale ruggengraat

Volgens Horowitz is Google+ dan ook niet zomaar een social network. “Het is de social spine van Google”, waarin ook diensten als Blogger en YouTube samen kunnen komen en waarin alle verschillende vormen van Google-data makkelijk gedeeld kunnen worden. “We willen onze diensten die voorheen unrelated waren, via Google+ bij elkaar brengen.” 

Leapfrogging

Ja, geeft hij toe, Google+ was laat met zijn sociale netwerk. “We waren liever eerder geweest.” Maar het geeft ook de kans op ‘leapfrogging’, zegt hij: sneller innoveren door de meest efficiënte technologieën toe te passen, zonder legacy. En Google begon natuurlijk ook niet helemaal met lege handen, voegt hij toe.

Zakelijke gebruikers

En daarbij heeft het netwerk een opmerkelijke doelgroep gevonden: de zakelijke gebruiker. Vooral Hangouts, waarbij maximaal tien mensen met elkaar via een pc, smartphone of tablet kunnen communiceren, blijkt snel populairder te worden. En de zoekgigant gaat die mogelijkheid nog eens verder uitbreiden: straks kunnen vanuit diverse Google apps als gmail, Calendar en Docs videochats gestart worden en kunnen er ook documenten gedeeld worden. 

Privacy belangrijk

Dat alles met de verzekering dat de informatie binnen de organisatie blijft, indien gewenst. “Privacy matters, daar zijn we wel achter gekomen”, aldus Horowitz, die benadrukt dat dit dan ook tot in “de core van het product” geregeld is. Daarmee wordt het netwerk meer een concurrent van bijvoorbeeld Yammer dan van Facebook, zo lijkt het. Bedrijven die al overgestapt zijn op Google+ kunnen tijdens een preview-periode, tot het eind van 2013, gratis gebruikmaken van de zakelijke functies, meldt het bedrijf.

Extreem succes

Hangouts is een ‘extraordinary success’, zegt Horowitz, mede dankzij enkele Hangouts van celebrities, die aan negen fans een voorstelling gaven, die vervolgens voor elke gebruiker van Google+ te volgen was, “een soort MTV Unplugged online”. 

Geen cijfers

Zo groeit tegelijk ook het totale gebruik van Google+ hard. Nieuwe cijfers wil de vice-president niet noemen. Die worden bewaard voor de officiële momenten. Maar hij noemt ze wel “goed nieuws”, al spreekt hij ook over een “long-term effort”.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Laatkomer

Niet zo gek voor een laatkomer. Maar voor lacherigheid lijkt in elk geval geen reden. Het netwerk, dat nog geen jaar zakelijk gebruikt kan worden, telt volgens de laatste wél bekende cijfers immers al 250 miljoen gebruikers, bijna 70 procent meer dan drie maanden eerder, van wie bovendien de helft dagelijks inlogt. Dat valt dus allemaal alleszins mee. 

Businessmodel

En dan is er natuurlijk nog een reden om Google+ serieus te nemen. Want Facebook mag dan de grote aantallen gebruikers noteren, een goed businessmodel is er nog steeds niet gevonden. En nu de beursgang niet bepaald een succes is geworden, worden de twijfels over de economische levensvatbaarheid van het netwerk alleen maar groter. En laat maar aan Google over om die kant van de medaille wél goed geregeld te hebben. Horowitz, met een veelzeggende glimlach: “It’s worth doing.”

Lees ook: