Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verdien geld met eyeballs genereren

Als het internet en televisie langzaam maar zeker naar elkaar toeschuiven, is er dan nog wel ruimte voor de traditionele televisiezenders?

null

Jeroen Verbeek, directeur interactieve media bij SBS, zegt van wel: "Kijkers zijn op zoek naar een merk."

Hoe ziet de toekomst er voor SBS uit?
"Vrij rooskleurig, en dat meen ik echt. Wij zijn nu nog een broadcaster, maar worden steeds meer een videobedrijf. De komende tijd gaan we ons doorontwikkelen tot facilitator op alle schermen: pc, mobiel en televisie. Audiovisuele content is nog steeds de drijvende kracht achter de huidige ontwikkelingen. Ik geloof dat wij in staat zijn content te produceren, te bundelen, te verpakken en dat wij er branding power aan kunnen toevoegen."

Hoe gaan jullie dat doen?
"Mensen willen niet op zoek, ze willen een merk en juist daarom krijgen wij in de toekomst een sterkere rol. Merken die zullen overleven, zijn de merken die de consument het beste weten te bedienen. Een tijd lang ging het alleen nog maar over user generated content, met YouTube als voorbeeld. Maar waarom benadert YouTube ons? Omdat ze weten dat ze de echte user generated content niet kunnen vermarkten met advertenties, ze willen een combinatie met de professionele content. Daarom hebben we pasgeleden een deal gemaakt met YouTube waarbij we content die van ons is maar door gebruikers worden geupload kunnen monetizen. Slim van YouTube, want zo weten ze zeker dat ze goede content behouden."

Op welke manier gaan jullie de consument bedienen?
"We hebben bijvoorbeeld twee on demand-diensten. Programma gemist en Veamer. Enerzijds omdat de vraag naar on demand toeneemt, anderzijds omdat het kansen biedt meer aan de kijker te bieden dan slechts één aflevering van een serie. Dan moet zo'n serie wel bekend zijn, en voor die bekendheid kunnen wij zorgen. Desperate Houswives was lange tijd het best bekeken on demand programma via UPC, omdat Net5 de serie heeft groot gemaakt in Nederland. Daar ligt nog steeds de kracht van broadcasters."

Wat is het verschil tussen Programma Gemist en Veamer?
"Op Programma Gemist kunnen programma´s tot tien dagen terug worden bekeken, als het verder terug gaat kan dat via Veamer. Ook de nieuwste films en series die nog niet zijn uitgezonden op tv en net uit de bioscoop zijn, kun je vinden op Veamer.nl. Daar zit wel een ander businessmodel achter. Programma Gemist is – dankzij de voortrekkersrol van de publieke omroep – een gratis dienst met advertenties als inkomstenstroom. Achter Veamer zit echter een betaalmodel. Hybride modellen zijn ook denkbaar, waarbij de consument minder of niets betaalt als er advertenties zichtbaar zijn. Voor ons is het moeilijker dan voor de publieke omroep, want zij hebben geen commercieel doel. Allebei willen we eyeballs genereren, maar wij moeten daar daar ook nog een businessmodel aan vast hangen."

Als jullie deze ontwikkelingen zien, denken jullie niet: daar gaan de kijkcijfers?
Lachend: "Nee, dat denken we niet. Dit biedt juist kansen voor ons als audiovisueel bedrijf, want video is een groeimarkt. Alleen is video niet gratis, er moet een businessmodel zijn. Dat kan op drie manieren, door middel van advertenties, betaald door de consument of een mix van deze twee. Daar ligt de uitdaging. SBS experimenteert met alle drie de modellen. De kans is dat dezelfde fout wordt gemaakt als in de muziekindustrie. Content is niet gratis, maar hoe moeilijker je het maakt voor de consument om legale content te bemachtigen, hoe eerder hij op zoek gaat naar illegale alternatieven. Dus verlaag de drempel, dan is er weinig reden voor de consument om ergens anders te zoeken naar dezelfde content."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook de eerder in deze serie verschenen artikelen:
Internet via de afstandsbediening
Strijd om de zapsurfer
UPC kijkt in de toekomst
Philips gelooft heilig in NetTV
Google voor de televisie