Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verbeter uw marketingcampagnes

Als u uw boodschap al niet begrijpt, dan uw klanten zeker niet. Tijd om uw communicatiestijl onder de loep te nemen.

Het lijkt erop dat veel bedrijven hun brochures en website zo opstellen dat het vooral moet laten zien hoe geweldig het bedrijf wel niet is. Maar hoe meer indruk u probeert te maken, hoe groter de afstand die u creëert tot de klant. Want deze is de draad al snel kwijt. Management Today heeft een snelcursus duidelijke communicatie opgesteld, zodat uw klanten weer begrijpen wat u voor hen kunt betekenen.

Evalueer
Vraag uw klanten of ze uw brochure en website makkelijk leesbaar vinden. Zorg dat uw werknemers bereid zijn eerlijk te zeggen wat ze van de communicatie binnen de organisatie vinden. Onderzoek ook hoeveel klanten hebben geklaagd over de onduidelijke berichtgeving. Soms kan het ook verfrissend werken om iemand van buitenaf ernaar te laten kijken.

Begin aan de top
Slechte communicatie kost tijd en geld. Zo wordt kostbare vergadertijd verspilt, moet alles onnodig vaak herschreven worden en levert het u negatieve klantcontacten op die uw reputatie kunnen beschadigen. In de top van een bedrijf wordt de communicatiestijl bepaald, en zij bepalen de trend voor de rest van het bedrijf. Als u hen dus zover krijgt om een cursus begrijpend Nederlands te volgen, zullen de werknemers zich minder beledigd voelen als ze op eenzelfde cursus gestuurd worden.

Cultuur aanpassen
De meeste mensen schamen zich om toe te geven dat ze totaal niet begrijpen waar iemand het over heeft. Maar goede communicatie begint bij eerlijk zijn. Wijs uw ‘publiek' er dan ook voortdurend op dat u het belangrijk vindt dat ze begrijpen wat er bedoeld wordt. En dat vragen geen schande zijn.

Hulpmiddelen
Op veel redacties wordt gebruikgemaakt van een stijlgids. Dit kunt u ook voor uw bedrijf instellen. Het is niet meer dan een handleiding waarin lastige woorden, veelgemaakte grammaticale fouten en gebruik van specifieke termen worden vermeld. Hierin kunt u dus ook aangeven welke termen en afkortingen bijvoorbeeld vermeden moeten worden of in ieder geval telkens moeten worden verklaard.

Basisregels
Iedere mail, brochure of andere tekst die u schrijft moet accuraat, beknopt en begrijpelijk zijn. Maar om het helemaal effectief te maken moet u ook een duidelijke structuur in uw schrijfstijl aanbrengen en de juiste toon aan weten te slaan. Houd daarom altijd in uw achterhoofd dat u iets schrijft om te communiceren, niet om indruk op anderen te maken.

Het publiek
Bepaal eerst aan wie uw bericht geadresseerd is. Jargon en technische taal is heel ongeschikt voor klanten die een eerste kennismaking met uw product verwachten. Maar andersom stellen experts het niet op prijs om in Jip-en-Janneke taal te worden aangesproken.

Muur-der-schaamte
Een ‘muur-der-schaamte' laat iedereen zien welke fouten koste wat kost voorkomen dienen te worden. Dat mag natuurlijk op anonieme basis geplaatst worden. Publiceer daarnaast ook de voorbeelden van teksten die wel goed zijn.

Kwaliteitscontrole
Stel een kwaliteitscontrole in. Zeker in een groot bedrijf moet het mogelijk zijn om alle externe berichtgeving eerst te controleren. Natuurlijk geldt dat niet voor ieder mailtje dat wordt verzonden, maar wel voor alle essentiële zaken. U kunt bijvoorbeeld een ‘buddysysteem' opzetten, zodat collega's elkaars documenten nakijken alvorens het wordt verzonden.

Afsluiter
Om ervoor te zorgen dat mensen zich minder generen als ze iets niet begrijpen, kunt u documenten afsluiten met een standaardregel. Bijvoorbeeld: ‘Als er na het lezen van bovenstaande tekst nog iets onduidelijk is, neem dan alstublieft contact met ons op.'

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.