Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verbeter uw e-mailcampagnes

E-mailcampagnes stimuleren de verkoop. Helaas zetten veel bedrijven het middel niet effectief in. Zo verbetert u uw strategie.

"Allereest moet je weten wie er in je database zitten", vertelt Eduard Leeuwenburg van de Telegraaf Media Groep. Hij geeft tips voor effectieve e-mailmarketing tijdens de eDay. "Je kunt je database segmenteren op basis van het gedrag dat je ziet. E-mailmarketing is ‘praten' met je bestand." Dat klinkt raadselachtiger dan het is. Leeuwenburg doelt op de mogelijkheden om het verkeer dat uw e-mailcampagne oplevert te analyseren. Volgens hem moet u hierbij letten op:

– Hoeveel mails worden geopend;
– Hoe vaak er verder wordt geklikt;
– Hoeveel er wordt gereageerd op enquêtes en polls;
– Hoeveel mensen zich afmelden;
– De softbounce;
– De hardbounce;
– Registreer spamklachten;
– Verzamel replies.
 
Experimenten
De feedback die u uit deze analyses krijgt helpt u ‘de dialoog' aan te gaan met uw prospects. U kunt er in dit kader ook lustig op los experimenteren. Bijvoorbeeld door uw database in tweeën te splijten en iedere groep een andere mail te sturen. Op basis van de reacties hierop kunt u dan uw strategie aanpassen. Door dit soort experimenten uit te voeren raakt u steeds beter bekend met de mensen in uw database, althans met hun interesses en wensen. Verder raadt Leeuwenburg aan om de contactmomenten die uit de campagnes voortkomen goed te inventariseren. Zo krijgt u een helder beeld (bijvoorbeeld in een grafiek) van wat succesvol is en wat niet.

Doelstelling
Om niet in een zee van informatie te verdrinken is het belangrijk om vast te stellen wát u eigenlijk wilt meten. Leeuwenburg stelt dat een heldere doelstelling hierbij onontbeerlijk is. Daarnaast spoort hij aan de motivatie van de prospects te onderzoeken om de hierboven genoemde handelingen uit te voeren. Het effect van verschillende incentives helpt u uw prospects in de toekomst nog enthousiaster te maken. Haal ook uw schouders niet op voor boze prospects. Frictie en irritatie zijn het meest leerzaam, aldus Leeuwenburg.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Veranderlijke wetgeving
Let tevens bij het versturen van e-mailcampagnes erop dat de wetgeving binnenkort verandert. U kunt al flinke boetes krijgen als u ongevraagd een commerciële mail naar particulieren stuurt, maar vanaf 1 oktober geldt dit ook voor mails aan bedrijven. Wat moet u doen? Vraag voor 1 oktober 2009 toestemming om commerciële, charitatieve of ideële mails te mogen blijven sturen. Na 1 oktober kan dit enkel nog worden gevraagd via de postbode. Vraag daarnaast bij ieder nieuw adres dat u verzamelt direct toestemming en neem vanaf nu standaard een afmeldlink op in elke mail. Uitzonderingen en meer tips leest u op de Sprout Expertlog.