Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Betalen met liefde: op deze datingsites staat de klantervaring voorop

In samenwerking met Buckaroo - Online daten? Miljoenen Nederlanders doen het. De ondernemers van e-Matching en MatchMedia vertellen over hun klantvriendelijke aanpak: 'we hopen we natuurlijk vooral op een succesvolle match.’

online datingsites betalen betaalstrategie
Foto: Pratik Gupta via Unsplash

Herinner je nog de laatste keer dat je je hebt aangemeld bij een datingsite of -app? Je checkt voortdurend je profiel, je inbox en je telefoon, wachtend op een bericht van de ware.

Van de 2,7 miljoen Nederlandse singles gebruikt zeker één op de drie een datingsite of app. Drie van de tien bezoekers betalen daar ook voor; per jaar besteden ze gemiddeld 64 euro aan online dating.

Gulden

Eind jaren negentig, toen e-Matching een van de eerste datingsites van Nederland was, betaalden klanten 3,50 gulden voor een lidmaatschap van een maand. ‘Dat is minder dan 2 euro’, lacht Thomas de Konink, medeoprichter van de datingsite die zich tegenwoordig exclusief richt op hogeropgeleiden.

‘Klanten konden indertijd alleen nog per overschrijving betalen; van iDEAL had in die dagen nog niemand gehoord. Sindsdien is ons betalingsproces een stuk professioneler geworden, zeker sinds we in 2009 met Buckaroo in zee zijn gegaan. Klanten kunnen nu onder meer betalen via automatische incasso, iDEAL en creditcard.’

Abonnementen

Het zijn ook de belangrijkste betaalmethodes die MatchMedia, het bedrijf achter de datingsites 50PlusMatch en Pepper, aanbiedt. Volgens MatchMedia-eigenaar John Meuffels was de datingbranche altijd al vrij vooruitstrevend als het om betalen gaat.

‘Onze branche was een van de eerste die werkte met een betaalmodel op basis van een abonnement. Dat kwam indertijd vooral voort uit klantgerichtheid. Je wil natuurlijk voorkomen dat mensen die via je site een match vinden plotseling niet meer met hun date kunnen communiceren omdat ze vergeten zijn te betalen.’

Netflix-model

Thomas de Konink constateert dat het betaalgedrag van klanten anders is geworden sinds het uitbreken van de crisis, in 2008. ‘Mensen lijken zich toch bewuster te zijn geworden van de kosten. Wij merken dat in het toenemende aantal kortlopende abonnementen dat we afsluiten. Klanten switchen bovendien vaker tussen een gratis abonnement en een betaald abonnement met sterk uitgebreide functionaliteit.’

Het opzeggen van het contract heeft e-Matching zo makkelijk mogelijk gemaakt. ‘Stopzetten kan maandelijks en is een kwestie van één druk op de knop. Een beetje het Netflix-model, zeg maar. Onze insteek is dat we het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken. Des te groter is de kans dat ze later weer terugkeren als ze hun match toch niet gevonden hebben’, aldus de Konink.

Keurmerk

Ook John Meuffels benadrukt het belang van transparantie. ‘Een doorlopend lidmaatschap stopzetten kan bij ons met één klik. We willen de klant vooral niet het idee geven dat iets opgedrongen wordt.’

Meuffels: ‘Niet voor niets hebben we, samen met andere grote spelers in de online-datingbranche en de Consumentenbond, het Keurmerk Veilig Daten opgezet. Eerlijkheid en transparantie over prijzen en abonnementsmodellen is een belangrijk uitgangspunt.’

Vertrouwen

Over het door Buckaroo ingerichte betalingsproces zijn de datingondernemers zonder uitzondering positief. ‘Als professionele partij heb je nu eenmaal een betrouwbare payment service provider nodig’, vindt Meuffels.

Persoonlijke touch

Thomas de Konink integreert op zijn site, via Buckaroo, de mogelijkheid om via een iDEAL-betaling een opdracht voor automatische incasso af te geven. ‘Een goed gestroomlijnd betalingsproces is enorm belangrijk om je klanten tevreden te houden. Maar het állerbelangrijkste is uiteindelijk toch gewoon de persoonlijke touch.’

‘Zo zetten we bij e-Matching ook weleens eenzijdig een abonnement stop. Bijvoorbeeld als iemand al acht maanden niet meer op de site is geweest, maar wél trouw elke maand betaalt. We sturen dan een nette mail, met de vraag of de klant zich daarvan bewust is. Daar krijgen we vaak positieve reacties op. Onder de streep levert dit soort klantgerichtheid uiteindelijk het meeste op, daar ben ik van overtuigd. Des te groter immers de kans dat zo iemand ooit nog eens terugkeert, al hopen we natuurlijk vooral op een succesvolle match.’

Meer lezen over subscriptions? Lees ook: 

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mtsprout.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/