Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe mobiele betaaldiensten je conversie verhogen

In samenwerking met Buckaroo - Apple Pay is nu ook in Nederland beschikbaar voor webshops. Klanten laten betalen via dit soort mobiele betaaldiensten is gemakkelijk én goed voor je conversie, vertelt CTO Jelle Hoes van Buckaroo.

Hoe mobiele betaaldiensten je conversie verhogen
Hoe mobiele betaaldiensten je conversie verhogen Foto: Photo by Jonas Leupe on Unsplash

Jelle Hoes

iDEAL: het is al jaren de bekendste en populairste online betaalmethode in Nederland. Vanuit het buitenland wordt er vaak met lichte verbazing naar de Nederlandse e-commercemarkt gekeken, constateert chief technology officer Jelle Hoes van Buckaroo.

‘Ik krijg regelmatig de vraag: hoeveel stappen moeten jullie wel niet doorlopen om een online betaling te doen? En inderdaad: je moet inloggen, het bedrag bevestigen, een code invoeren of scannen Het is al met al een heel proces, dat nogal wat drempels opwerpt voor klanten die snel willen afrekenen.’

Nieuwste betaaldiensten

In het buitenland zijn creditcardbetalingen veel populairder dan in Nederland, schetst Hoes. ‘Maar ook betaaldiensten als Apple Pay winnen wereldwijd aan populariteit. Klanten kunnen hun creditcard of bankpas koppelen aan hun Apple Wallet en zo vervolgens contactloos betalen met hun telefoon. Ook kunnen webshops de klant via een Apple Pay  knop direct vanuit de product pagina  laten afrekenen. Ideaal voor impulsieve aankopen.’

Steeds meer grote partijen bieden hun klanten de mogelijkheid om op deze manier te betalen. In de VS ontwikkelden partijen als Apple, Amazon en Google zo’n mobiele betaalmethode; op de Aziatische markt zijn het partijen als AliExpress – met Alipay – en WeChat die dit soort betaaldiensten aanbieden. Die stijgende populariteit verbaast Hoes niet, vertelt hij. ‘Meer dan 50% van de betalingen in Nederland gaan via mobiel, waarvan een heel groot gedeelte via iPhone. Dit maakt de keuze voor Apple Pay een no brainer.’

Apple Pay ook in Nederland

Zelf biedt Buckaroo sinds medio juni Apple Pay als betaalmethode aan Nederlandse e-commerce aan. In de toekomst voegt Buckaroo ook betaalmethodes als Alipay en WeChat Pay toe aan zijn portfolio.

Vooral vanuit webshops die zakendoen over de grens kwam steeds vaker het verzoek om de betaalmethode van Apple mogelijk te maken, schetst Hoes. ‘Groot voordeel is dat de consument zichzelf niet elke keer opnieuw hoeft te identificeren. De bijbehorende app – die standaard aanwezig is op Apple-devices – kan worden gekoppeld aan een bankrekeningnummer.’

Snel online afrekenen

In Nederland kan dat vooralsnog alleen voor ING-rekeningnummers, maar dat gaat in de nabije toekomst ongetwijfeld veranderen, denkt Hoes. ‘De koppeling tussen app en bankrekening biedt allerlei mogelijkheden voor een fast checkout, waarbij klanten producten kunnen afrekenen zonder tussenkomst van een ‘winkelwagentje’. Apple Pay geeft het afleveradres en de betaalgegevens automatisch door aan de webshop.’

Daarmee neemt een oplossing als Apple Pay een belangrijke horde voor een succesvolle aankoop – een te lang en omslachtig checkout-proces – weg, ziet Hoes. ‘De conversie stijgt dankzij oplossingen als Apple Pay.’

‘Nederland mag dan gewend zijn aan betalen met iDEAL, zeker de jongere generaties ervaren weinig drempels als het gaat om het omarmen van nieuwe, mobiele betaalmethodes. Ik merk het aan mijn eigen kinderen: die nemen echt niet overal meer hun bankpas mee naartoe. Hun smartphone hebben ze daarentegen wél altijd bij zich.’

Biometrisch bevestigen

De aanstaande nieuwe wetgeving vormt ook geen uitdaging voor de mobiele betaalmethodes. Vanaf medio september wordt de zogenoemde strong customer authentication (SCA) verplicht voor online betaalmethoden.

Volgens deze richtlijn (die is bedoeld om Europese consumenten te beschermen tegen online fraude) moeten betalingen bevestigd worden via bijvoorbeeld een gegenereerde e-code of wachtwoord.

Apple Pay voldoet aan de SCA-eisen, benadrukt Hoes. ‘Apple Pay-gebruikers kunnen betalingen biometrisch bevestigen, bijvoorbeeld via een vingerafdruk of gezichtsherkenning.’

Opgeschud

Apple en andere aanbieders van mobiele betaalmethodes hebben het betalingslandschap wel opgeschud, constateert Hoes. ‘Je ziet dat ook een partij als iDEAL nu aan het bekijken is hoe het betaalproces kan worden vereenvoudigd, iDEAL QR is daar een voorbeeld van.’

‘Een methode als Apple Pay is weliswaar net nieuw in Nederland, maar zeker voor webshops met een internationale reikwijdte een interessante optie.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/