Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Auto.nl steeds meer auto’s online verkoopt

In samenwerking met Buckaroo - Online een auto kopen? Technisch kan het al, maar vertrouwen wekken bij klanten is nog een uitdaging. ‘Het online kopen van een auto is nog geen gemeengoed. Dat levert nu nog de nodige hoofdbrekens op.’

Net zo eenvoudig als het bestellen bij Coolblue of Zalando, schetst General Manager Martijn Bovée van Auto.nl zijn businessmodel. Via de website kunnen klanten online een auto kopen of leasen, waarna deze gratis wordt thuisbezorgd.

‘De website Auto.nl bestaat al langer, maar pas sinds 2017 zijn we bij een herstart echt een webshop geworden. Als een van de eerste partijen in de automotive markt werken we exclusief online.’ In dit artikel vertelt Bovée welke uitdagingen bij dit nieuwe businessmodel komen kijken.

Vergaande digitalisering

Verkocht het bedrijf in 2017 nog maar twaalf auto’s, in 2018 waren dat er al 112. Dít jaar verwacht Auto.nl uit te komen op 750 tot 1.000 transacties, schetst Bovée. ‘Je merkt dat de behoefte aan deze vorm van verkoop groeit.’

Tegelijkertijd blijft een auto een lastig product om online te verkopen, erkent hij. ‘Kijk, in technische zin is het online verkopen van een auto geen probleem. We werken hard om het gehele aankoopproces te digitaliseren. Daarbij hebben we de ambitie uitgesproken om in 2021 minimaal 3.000 voertuigen te verkopen met maximaal tien mensen. In die zin gaat digitalisering bij ons vóór HR; we willen het hele proces zoveel mogelijk automatiseren, maar wel met een zeer hoge servicegraad voor de klant.’

Veilig en vertrouwd

Technisch mogen er dan weinig obstakels zijn, de grootste horde zit volgens Bovée in het hoofd van de klant. ‘Mensen moeten geen drempel ervaren bij het doen van een online aankoop. Het digitaal afrekenen van een grote aankoop als die van een auto moet vooral veilig en vertrouwd voelen.’

De gemiddelde verkoopprijs ligt bij auto.nl op zo’n 19.000 euro. Bovée: ‘Dat is natuurlijk een significant bedrag, dat mensen niet zomaar neertellen. Zo’n bedrag vooraf overmaken voelt dan ook niet per se goed: de meeste klanten willen de door hen bestelde auto eerst zien. Tegelijkertijd wil degene die de auto aflevert direct een bevestiging zien dat het bedrag is overgemaakt, zodat de auto meteen op naam van de koper kan worden gezet.’

Laagdrempelig betaalproces

Een soepel betaalproces speelt daarbij een belangrijke rol, schetst Bovée. ‘Momenteel denken we intensief na over de vraag hoe we dat betaalproces zo goed en laagdrempelig mogelijk kunnen inrichten. Bij de start in 2017 was een soepel digitaal betaalproces nog geen issue; toen wilden we vooral voldoende auto’s verkopen, de rest zou later wel komen. De auto’s leverden we zelf af, dus de controle op de betaling deden we ook zelf.’

‘Nu het aantal verkopen flink stijgt, zijn we wél aan het bekijken hoe we die digitale betaalstrategie in de praktijk vorm gaan geven en hoe we dit proces het makkelijkst kunnen inrichten. Misschien kiezen we wel voor overschrijving via een Tikkie-achtig systeem, waarbij het bedrag snel en eenvoudig in één keer, ter plekke, kan worden overgemaakt.’

Aanbetaling

Maar ook dan doemen er nog altijd obstakels op, realiseert Bovée zich. ‘Zo denken we momenteel nog na over de hoogte van het aanbetalingsbedrag. Een aanbetaling van tien procent van de aanschafprijs – zoals nu doorgaans gebruikelijk – is bij een gemiddelde verkoopprijs van 19.000 euro nog altijd een aanzienlijk bedrag. Het is nog maar de vraag of mensen zich comfortabel voelen bij het vooraf overmaken daarvan. Maar ga je te laag zitten, dan neemt de klant je misschien niet helemaal serieus.’

Niet goed, geld terug

Bijkomende complicatie: het feit dat er bij de online aankoop van een auto – net als bij een reguliere dealer – vaak sprake is van een inruilauto. Bovée: ‘We hanteren een ‘niet goed, geld terug’-termijn van veertien dagen, op voorwaarde dat de klant gedurende die twee weken minder dan 500 kilometer met de auto rijdt.’

‘Wat doe je gedurende deze bedenktermijn met de ingeruilde auto en met de aanbetaling? En mócht de klant de auto binnen twee weken retourneren, dan moeten we het aanbetaalde bedrag ook weer makkelijk terug kunnen overmaken. Misschien moeten we het bedrag wel zolang op een derdenrekening zetten.’

Daarnaast vinden veel klanten zo’n bedenktermijn spannend, schetst Bovée. ‘Ze denken “Krijg ik mijn geld ook écht terug?” Dat krijgen ze uiteraard gegarandeerd, maar de kunst is vooral om die boodschap in de hoofden van mensen te krijgen.’

Herhaalbetalingen

Auto.nl biedt ook leaseconstructies aan via een van de andere dochterbedrijven binnen de overkoepelende Louwman Group. De recurring payments die daarbij horen worden door de leasemaatschappij zelf afgehandeld, schetst Bovée.

‘Maar bij bijvoorbeeld de onderhoudscontracten die we willen gaan aanbieden – waarbij klanten voor een vast bedrag per maand volledig ontzorgd worden op het gebied van onderhoud – moeten we zelf de herhaalbetalingen regelen. Ook daarvan zijn we nu aan het bekijken hoe we dat proces zo eenvoudig en laagdrempelig mogelijk digitaal kunnen inrichten.’

Pionieren

Al met al is het behoorlijk pionieren, lacht Bovée. ‘Het online kopen van een auto is nog geen gemeengoed, en in die zin hebben wij ook geen referentiekader. Dat levert nu nog de nodige hoofdbrekens op, maar het is natuurlijk ook gewoon leuk en spannend om op deze manier de markt te veroveren.’

‘Hoe onze digitale betaalstrategie er uiteindelijk uit komt te zien? Dat is nu nog niet helemaal duidelijk. In puur technische zin zijn er zoals gezegd nauwelijks drempels. Nu willen we ervoor zorgen dat mensen online een auto dúrven kopen.’

Meer lezen over de online betaalstrategie van Auto.nl en benieuwd hoe V&D.nl en het Belgische POM het doen? Download dan de gratis whitepaper ‘Je online betaalstrategie-succesvol opstarten, uitrollen en perfectioneren doe je zo’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.

Lees ook:

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/