Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 conversieboosters voor je webshop

Wat moet je doen als je een zo hoog mogelijke conversie wil? Ontdek de tien grootste conversieboosters waarmee je consumenten gelukkig maakt. Inclusief tips hoe je dat kunt doen.

boost conversie verhogen

Als webwinkelier wil je zoveel mogelijk bezoekers verleiden tot een aankoop. Maar verkeerde keuzes kunnen ervoor zorgen dat een klant ergens tijdens de customer journey afhaakt. Wat zijn de absolute do’s als het gaat om het verhogen van de conversie? En hoe kun je deze conversieboosters opnemen in je webshop?

Do 1. Bouw een webshop die mobile ready is

Anno 2020 gebruiken de meeste online consumenten hun mobiel voor aankopen op het web. Een webshop die nu nog altijd niet mobile ready is, zal veel klanten onherroepelijk afschrikken.

Hoe? Optimaliseer je webshop en het checkoutproces voor gebruik op de smartphone. De nieuwste ontwikkelingen op dit vlak zijn progressive web apps. Deze technologie zorgt ervoor dat je mobiele website in een app verandert.

Do 2. Bied mobiele betaalmethodes aan

Net zoals het belangrijk is om je webshop mobile first in te richten, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten makkelijk mobiel kunnen betalen. Stem de betaalmethodes daarom af op de voorkeuren van je doelgroep.

Hoe? Overweeg om (naast veelgebruikte betaalmethodes als iDEAL en creditcard) ook e-wallets aan te bieden. Zéker als je vooral een jongere doelgroep bedient. Ook de QR-code is aan een revival bezig: steeds vaker gebruiken consumenten hun mobiel om een QR-code te scannen en zo te betalen.

Do 3. Creëer een optimale user experience

Onduidelijke productbeschrijvingen. Een te klein lettertype in een lastig leesbare kleur. En een zoekfunctie die niet goed werkt. Veel webshops vergeten te investeren in een optimale gebruikerservaring. Terwijl het juist de kleinste details zijn die het verschil kunnen maken tussen een aanschaf op jouw webshop of die van de concurrent.

Hoe? Denk goed na over hoe je de totaalbeleving voor de klant zo goed mogelijk maakt, in termen van uiterlijk, gevoel, gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid. Dat vereist vaak de nodige finetuning; op de site van succesvolle webwinkels is over élk detail nagedacht.

Do 4. Houd formulieren zo kort mogelijk

Hoe minder je vraagt, hoe hoger de conversie. Zeker bij het afrekenen wil de klant zo snel mogelijk klaar zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat afrekenen echt pijn doet. Hoe soepeler je dat proces laat verlopen, hoe kleiner de kans dat de klant afhaakt.

Hoe? Vraag alleen díe gegevens die nodig zijn voor een succesvolle aankoop. En houd formulieren ook in optische zin zo kort mogelijk, door invulvelden niet onder maar náást elkaar te zetten.

Do 5. Maak afrekenen als gast mogelijk

In het verlengde van ‘do 4’ geldt ook hier, je wilt het afrekenen zo makkelijk mogelijk maken. Een verplicht account moeten aanmaken is teveel werk en daarmee een absolute conversiekiller.

Hoe? Geef klanten de mogelijkheid om ook als ‘gast’ te kunnen afrekenen. Het moeten aanmaken van een verplicht account van de betreffende webwinkel is voor veel mensen namelijk dé drempel bij het betaalproces.

Do 6. Toon direct de totaalkosten

Consumenten willen duidelijkheid. Ook als het op de prijs aankomt. Toon daarom van begin af aan alle bijkomende kosten in het overzicht.

Hoe? Door overal transparant te zijn. Maak op de homepage al duidelijk hoe hoog de eventuele verzendkosten (of andere bijkomende kosten) zijn. En toon, zodra de klant een product in zijn virtuele winkelmand legt, meteen de totale prijs. Zo voorkom je onaangename verrassingen.

Do 7. Plaats keurmerken prominent op je site

Om klanten voor je te winnen, moet je zorgen dat je site vertrouwen uitstraalt. Bovenstaande do’s helpen daar al bij, maar ook keurmerken spelen een belangrijke rol.

Hoe? Klanten vinden het fijn om keurmerken en logo’s zien van bijvoorbeeld WebwinkelKeur. Zorg dat deze op een direct zichtbare plaats staan.

Do 8. Integreer je betaalproces

Klanten vinden het fijn om af te rekenen in dezelfde omgeving als waar ze online geshopt hebben. Dat straalt – net als keurmerken – vertrouwen uit.

Hoe? Investeer in een fast checkout. Zo versnel je niet alleen het betaalproces, het zorgt er ook voor dat de betaalstap plaatsvindt op je eigen site, in je eigen huisstijl. Voor creditcardbetalingen kan het handig zijn om te investeren in client-side encryption (CSE). Die technologie zorgt ervoor dat klanten die betalen met creditcard, geen tussenscherm meer te zien krijgen. Zo’n ‘anoniem’ tussenscherm blijkt namelijk een enorme conversiekiller.

Do 9. Beloon je vaste klanten

Natuurlijk is de kwaliteit van je product of dienst het belangrijkste voor een tevreden klant. Maar vergeet ook niet te investeren in loyalty marketing. Zo blijven vaste klanten continu de meerwaarde van jouw bedrijf zien.

Hoe? Bied vaste klanten bepaalde privileges, zoals maatwerkaanbiedingen, kortingen en/of specifieke content. Dat kan zorgen voor een stevige band en voor een hoge mate van actief gebruik. En zo zijn er meer dingen die je kunt doen om klanten binnenboord te houden.

Do 10. Doe continu onderzoek

Je hebt allerlei aanpassingen gedaan aan je website, die voor een betere user experience en een optimale customer journey moeten zorgen. Maar het blijft maatwerk, en dus moet je continu monitoren welke aanpassingen hogere bezoek- en conversiecijfers opleveren.

Hoe? Door goed onderzoek te doen. Bezoekcijfers per pagina, een zogenoemde heatmap die de muisbewegingen van bezoekers laat zien, interviews met klanten: al deze gegevens kunnen licht werpen op wanneer en waarom bezoekers afhaken. Ook is het verstandig om veranderingen in je design te testen, bijvoorbeeld via de A/B-methode. Daarbij krijgt de ene klant bepaalde aanpassingen wél te zien, en de andere niet. Zo krijg je een nauwkeurig beeld van wat er voor jouw webshop en jouw klanten werkt.

Wat verder kan helpen is het formuleren van persona’s. Een persona beschrijft je gemiddelde gebruiker in termen van onder meer leeftijd, leefstijl, interesses en betaalgedrag. Vaak zul je meerdere ‘typische gebruikers’ kunnen definiëren. Als je de gemiddelde voorkeuren kent, kun je je bestel- en betaalproces daar zo goed mogelijk op afstemmen.

Kortom, door je webshop te optimaliseren aan de hand van bovenstaande tips en continu te monitoren wat het effect is van je optimalisatieslagen, tackel je de belangrijkste conversiekillers en voorkom je dat klanten gillend weglopen.

Lees ook: