Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Training is tijdverspilling

Gaan u en uw werknemers vaak op training? Als het kan met het hele team samen? Niet doen. Dat soort trainingen zijn achterhaald en werken voor geen meter.

U gaat op training. U krijgt eerst uitleg over het thema waarvoor u komt, laten we zeggen: agressie. Vervolgens ziet u een mooie film over agressiviteit in uw bedrijf. Ter afsluiting het o zo bekende rollenspel, om te oefenen met een zogenaamd agressieve klant. "Dat heet in Nederland training. Maar dat is niet zo", zegt Jaap van der Steen, directeur van Cirquest. "Zo'n training heeft alleen effect op kennis en bewustwording." Het oefenen van het gedrag – waar het eigenlijk om gaat – komt maar beperkt naar voren in twee korte rollenspellen, zegt hij.

Leren fietsen
Van der Steen vergelijkt het met leren fietsen. "Als je alleen op een bord tekent hoe het moet en vertelt dat je goed je evenwicht moet bewaren, kun je het nog niet. Je moet zélf gaan fietsen om het echt te leren." De kennis die u op deze manier opdoet, kunt u niet direct toepassen in de praktijk. Het resultaat? Gewoon weer aan het werk en de kennis uit de training weer snel vergeten.

Vervelend
Het rollenspel is zowel verguisd als geliefd. Minpunt is volgens Van der Steen dat deelnemers in de huidige trainingsvorm niet voldoende tijd krijgen. "Ze beheersen de theorie nog niet voldoende om het goed toe te passen", zegt hij. "Bovendien is het erg vervelend als collega's naar je kijken."

Goede relatie
Gaat u als manager graag mee met uw team, omdat de relatie zo goed en informeel is? Toch niet doen, zegt Van der Steen. Al wordt daar door andere partijen anders over gedacht. "De intentie om mee te gaan is heel goed", stelt hij. "Maar het is al erg als collega's naar je kijken. Laat staan de leidinggevende. Negentig procent van de deelnemers vindt het 'onveilig' om bij de manager in de kring te zetten."

Wachten
De groepsvorm waarin trainingen vaak plaatsvinden, is op zichzelf al een discussiepunt voor de directeur van Cirquest. "Tachtig procent van de tijd zit je te wachten op je groepsgenoten. Terwijl je bij het aanleren van vaardigheden zélf twintig, dertig keer achter elkaar moet oefenen." Voor het argument dat 'men ook leert door te kijken', loopt hij niet warm. "Natuurlijk, dat is zo. Maar dat duurt heel lang. Je kijkt bovendien naar hele specifieke fouten van een ander. Zelf zou je hele andere fouten maken."

Helpt een beetje
Waarom gaan we met z'n allen dan nog en masse op training? "Ook al is men niet overtuigd van de werking, denkt men vaak: het helpt vast wel een beetje", licht Van der Steen toe. "Er wordt heel veel geld weggegooid aan trainingen; aan kennis die je vervolgens niet kan toepassen. Daar heb je echt niks aan."

Stoppen met trainen
Moeten we per direct stoppen met al dat getrain? "Als het gaat om het aanleren van vaardigheden wel, ja." De effectiviteit kan volgens Van der Steen met zo'n dertig procent omhoog. Hij pleit ervoor het kennisdeel vóór de daadwerkelijke training te laten plaatsvinden. "Dat kan via e-learning, met daarin ook een afsluitende toets. Dan zit de kennis al in je hoofd, wanneer je op de training komt." Op de trainingsdag zelf moeten de deelnemers meer oefenen, individueel of in tweetallen. Niet alleen met een acteur, maar ook aan de hand van multimediale methoden. Door situaties tientallen keren achter elkaar te oefenen, krijgt u de vaardigheden snel onder de knie, stelt hij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Achterhaald
Trainingen zoals ze nu nog worden gegeven zijn "erg achterhaald". Zeker gezien alle moderne media die we tot onze beschikking hebben. Vooral vanuit de sociaal wetenschappelijke hoek voelt Van der Steen weerstand tegen die moderne manieren van trainen. Een gemiste kans, zo oordeelt hij. "Daar zit nu juist de kans om trainingen te professionaliseren."

hrm