Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Tijd voor een vrouwelijk beloningssysteem

Vrouwen komen niet hogerop, omdat ze worden afgerekend op mannelijke criteria. "Ik beweer niet dat we onze kwaliteitseisen moeten verlagen, maar een verbreding is hard nodig."

Vrouwen moeten vaker een vrouwelijk geluid laten horen, schrijft psycholoog Henk Noort in het Financieele Dagblad. Hij vindt het de hoogste tijd voor een vrouwenbonus. "Wie haar baas vertelt dat ze individuele prestaties en winstmaximalisatie onbelangrijk vindt, kan de promotie wel op haar buik schrijven. We kunnen van vrouwen alleen een vrouwelijke inbreng verwachten als we hen daar ook voor belonen."

Mannelijke criteria
In salarisonderhandelingen en promotieverzoeken wordt altijd gekeken naar harde cijfers. Vrouwen zijn eerder geneigd hun toegevoegde waarde voor de organisatie, klanten en medewerkers te benadrukken. Maar daar winnen ze niets mee. "Op de door mannen gebouwde apenrots worden beloningscriteria gehanteerd waaraan mannen gemakkelijker voldoen dan vrouwen. Dit verschaft hun een voorsprong. Ook bij sollicitaties, want als de selectiecriteria door mannen worden opgesteld, komen vrouwen die andere mores hanteren nooit als beste uit de bus."

Soft
De lat voor vrouwen wordt onbewust hoger gelegd, door de kwaliteitseisen vanuit een mannelijke optiek te formuleren, stelt Noort. "Ik beweer niet dat we onze kwaliteitseisen moeten verlagen, maar een verbreding is hard nodig. Softe waarden zijn voor elke organisatie van levensbelang en laten zich gemakkelijk meetbaar maken. Toen de energiebazen exorbitante bonussen opstreken, terwijl hun klanten klaagden over de belabberde dienstverlening, voegden zij onder druk van de stakeholders 'klanttevredenheid' aan hun bonuscriteria toe."

Bonuspunten
"Vrouwen moeten eisen dat er ook op vrouwelijke criteria wordt afgerekend. Hebben ze een significante bijdrage geleverd aan de loyaliteit en motivatie van hun medewerkers? Drie bonuspunten! Hebben ze de contacten met de externe stakeholders aantoonbaar verbeterd? Twee bonuspunten! Creëerden ze een substantieel draagvlak voor de nieuwe bedrijfsstrategie? Hupsakee, nog een bonuspunt erbij!"

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees het hele artikel op FD.nl

hrm