Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tien tips voor een zoekvriendelijk cms

Met een contentmanagement systeem (cms) bent u vindbaar voor zoekmachines. Hans Keeren beschrijft een aantal zaken die u kunt gebruiken als checklist bij het beoordelen of een cms voor seo is geoptimaliseerd.


1. Schone URLs

Dit is meteen de eerste bepalende graadmeter. U kijkt naar een website en ziet bijvoorbeeld www.eendomein.nl/index3.php?option=com_content&do_pdf=1&id=5. Als u zo’n url ziet, stop dan maar meteen met het beoordelen van het cms. Een URL dient namelijk een beschrijvend karakter te hebben. Zowel een zoekmachine als een gebruiker dient aan de URL te kunnen aflezen waar een webpagina over gaat. Een goede url zou dus bijvoorbeeld zijn www.eendomein.nl/pagina-met-10-tips.

2. Slechts één URL voor de homepage

Wanneer u zich op de homepage van www.eendomein.nl/ bevindt, klik dan eens op de home knop. Vaak ziet u dan dat de URL verandert naar www.eendomein.nl/index.htm. Dit betekent feitelijk dat er twee homepages zijn. Als u op die manier googlet naar de homepage van de URL, dan vindt u soms wel vier homepages op een website. Vooral wanneer u zich, net als ik, met linkbuilding bezighoudt, dan kan dit funest zijn. Links verwijzen dan naar twee of vier verschillende homepages en zullen de waarde dus ook verdelen. Zo wordt het potentiteel nooit ten volle benut.

3. Title tags zijn apart in te vullen

Het is erg prettig voor zoekmachine-optimalisatie (seo) als u zelf de titel van een pagina in het cms kunt invullen. De title tag is namelijk erg belangrijk voor seo. Het kan zijn dat het cms de title tag automatisch vult maar in een goed cms dient u dit te allen tijde te kunnen aanpassen.

4. H1 tag als titel van een webpagina

Laatst kwam ik op de site van webdesignbureau Zevenzeven. Dat bedrijf had een artikel geschreven over een zoekmachinevriendelijk cms. Ik geef u even de quote over H1 tags die ik op de pagina tegenkwam. Een erg leuke! “Het gebruik van een H1 tag voor een titel op uw pagina. Google doorzoekt deze ook en daarom is deze dus belangrijk. Als uw webbouwer zegt: maar dat is lelijk, een H1 tag, dan kunt u eigenlijk meteen stoppen met deze webbouwer. De H1 tag kan in een stylesheet elke grootte, kleur krijgen die u maar wilt. Het is maar dat u het weet."

5. Hyperlinks

Het moet makkelijk zijn om de anchortekst van een hyperlink te veranderen. Anchorteksten zijn belangrijk en dus moet dit simpel kunnen. De meeste cms-systemen voorzien hier in.

6. Meta description

Hoewel de metadescription niet meer meetelt voor seo is het nog steeds gewenst om een goede metadescription te schrijven. Bezoekers klikken namelijk vanuit de Google-resultaten op een aantrekkelijke titel en een goede metadescription.

7. Formulieren

Kunt u de formulierteksten zelf wijzigen? Kunt u ook de foutmeldingen zelf veranderen? Vraag het aan de cms-verkoper. Dit is namelijk erg belangrijk.

8. 301 redirects

Als u een webpagina verwijdert uit de website, dan ontstaat er een dode link. Althans voor Google. En daar houdt de zoekmachine niet zo van. Zodra Google een dode link vindt, dan genereert hij een 404 foutmelding. In uw Google Webmaster Tools kunt u zien hoeveel 404 pagina’s Google heeft gevonden. Als dat er veel zijn, dan kan dit serieuze gevolgen hebben voor uw ranking. Een goed cms heeft hiervoor als oplossing de 301 redirect. Dit is een automatische omlegging van de verwijderde webpagina naar een nieuwe webpagina. De gebruiker kan zelf kiezen naar welke webpagina wordt verwezen. Het gevolg van een goede 301 redirect is dat de waarde van een pagina niet geheel verloren gaat.

9. De menustructuur moet doorzoekbaar zijn voor Google

Het menu moet niet uit een extern bestand komen (javascript of Flash). Het moet dus zichtbaar zijn in de html-code. U moet als gebruiker de menu items zelf in het cms aan kunnen passen.

10. Alt tags bij afbeeldingen

Google leest eigenlijk alleen tekst. Dat is weliswaar kort door de bocht, maar op dit moment een goede stelregel. Dit betekent dat Google geen afbeeldingen kan lezen. Wat Google wel kan lezen zijn de alt teksten. Alt teksten zijn erg belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie omdat een alt tekst aangeeft waar een plaatje over gaat.

Er zijn uiteraard nog veel meer punten waar een seo-vriendelijk cms aan moet voldoen. Deze tien zijn echter de belangrijkste. Doe er uw voordeel mee!

Dit artikel is geschreven door Hans Keeren van Qonvert.

Lees ook het Handboek SEO 2e editie.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

De beste ICT-bedrijven van 2010. Koop de gids online, binnen een dag in huis!