Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Terug van weggeweest: de coupon

Het grootste online succes van de afgelopen twee jaar wordt gevormd door websites die ons spullen laten kopen waarvan we nooit hebben geweten dat we ze wilden.

Sites als Groupon, LivingSocial, 8Coupons en Wow zijn allen gestoeld op hetzelfde principe: maak een tamelijk onzinnig product schaars en zorg dat het een sport wordt om het te krijgen.

Geheim ingrediënt van deze trend is de coupon, een oud en belegen marketingmiddel om mensen met korting naar een winkel te lokken, dat door internet weer een heel nieuw leven is ingeblazen. De online variant is op zijn zachtst gezegd hot en zorgt volgens Wired zelfs voor een nieuwe, goed te identificeren groep gebruikers: de retail hackers. Mensen dus, die zich – dankzij het bestaan van internet – niets meer aantrekken van een retailprijs, maar zich uitsluitend laten leiden door koopjes. De zogenaamde deal hunting elite.

De online coupon is nieuw leven ingeblazen door Groupon. De website vertegenwoordigt alles wat de dotcom-boom ooit beloofde: enorme verkopen, gemakkelijke winst en een solide verbinding tussen offline retailers en online gebruikers. Het bedrijf van de 29-jarige muziekstudent Andrew Mason mag zich volgens Forbes het snelstgroeiende internetbedrijf ooit noemen. Sneller dan Amazon, Yahoo, AOL en ja… ook sneller dan Google.

Waarde: 1,35 miljard

Bank Morgan Stanley becijferde dat het bedrijf zeventien maanden na oprichting een waarde heeft van 1,35 miljard dollar. Die waarde is mede gebaseerd op de 135 miljoen dollar die Digital Sky Technologies – de venture capitalist die ook in Facebook en Zynga zit – recent in het bedrijf pompte. Maar ook de omzet mag er zijn. Groupon verwacht in haar tweede jaar 500 miljoen dollar omzet te realiseren.
Het enige bedrijf waaraan sneller een waarde van 1 miljard dollar werd toegekend, was YouTube. Maar dat bedrijf wacht al sinds 2005 op winst, terwijl Groupon in zeven maanden tijd zwarte cijfers schreef.

Koopjes met een social twist

Groupon verbindt de woorden groep en coupon. Net zoals het Nederlandse OneDayOnly biedt het koopjes van retailers en verbindt daaraan een bepaalde tijd. Nieuw aan Groupon is dat je alleen in aanmerking kunt komen als je een aantal vrienden of mede-gebruikers bereid vindt om het ook te kopen. Het zijn dus koopjes met een social twist; pas als je een x-aantal kopers hebt gevonden, krijg je het voor de geboden prijs.
De producten die Groupon aanbiedt, zijn zeer divers. Eten, drinken, kunst, proefritten, vakanties, cursussen – uit elke hoek van het retaillandschap is er wel iets te vinden. De retailers krijgen exposure, websitetraffic en delen de helft van de winst met Groupon.
Groupon heeft na zeventien maanden lokale sites in 88 steden van de VS. Daarnaast is het inmiddels actief in 22 landen, waaronder Turkije en Chili. Sinds kort is Groupon ook in Nederland actie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Veel verkeer

Het concept van Groupon staat of valt met veel verkeer. De truc om pas in aanmerking te komen voor een bod als je meerdere bezoekers hebt gevonden, is een slimme. Je bezoeker wordt daarmee je marketeer. En wanneer kopers zelf niet voor voldoende bezoekers zorgen, koopt Groupon ze via Google Adwords.

Het concept blijkt overigens gemakkelijk te kopiëren. Het aantal look-a-likes schiet als paddestoelen uit de grond nu blijkt dat het concept aanslaat. Groupon, dat inmiddels actief is in 18 landen, waaronder Nederland, kreeg snel concurrentie van talloze sites die nu ook allemaal populair zijn. Daarmee ontstaat een heel nieuw netwerk van koopjessites, waar miljoenen mensen tips uitwisselen over koopjes en jagen op kortingen een aanbiedingen. Wired denkt dat er straks twee soorten kopers bestaan: zij die de retailprijs betalen en zij die dat per definitie niet doen of willen. En de voorspelling laat zich raden: de laatste groep zal snel groter worden dan de eerste.