Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De blue ocean van Renée Mauborgne en W. Chan Kim

De 'Blue Ocean Strategy' van Renée Mauborgne en W. Chan Kim heeft een aardverschuiving teweeg gebracht onder techbedrijven als Apple en Samsung, stelt digitale media-ondernemer Kartik Ram uit Dubai.  

Hoe dat zit? De kern van de Blue Ocean Strategy is dat succes niet ligt in ‘rode oceanen’, waar concurrenten elkaar de tent uitvechten, maar in de blauwe oceanen.  Rode oceanen leiden immers alleen maar tot lage marges. Het gaat er volgens Chan Kim en Mauborgne juist om ‘blauwe oceanen’ te vinden: onontgonnen markten, die rijp zijn voor groei. Hoe zulke blauwe oceanen te vinden is de uitdaging.

Think different

Volgens Ram is het Apple niet alleen gelukt te vernieuwen, maar is de ‘think different’ slogan van het voorman Steve Jobs meteen ook een eerbetoon aan de blue ocean, waar vaak geen competitie is, en als die er is maakt dat niet uit, omdat het de markt niet negatief kan beïnvloeden. De iPhone en daarna de iPad zijn volgens Ram bij uitstek voorbeelden van blue oceans.

Behoeften in de markt

De Blue Ocean Strategy is echter niet puur door technologische innovatie gedreven, het gaat er om heel goed door te hebben wat er voor verschillende behoeften bestaan in de markt, ook als klanten dat zelf nog niet eens weten. Goed op die behoeften inspelen is de kern, zegt Ram in zijn wekelijkse tech-column.

Winstgevendheid

Mauborgne zelf stelt dat het belangrijkste argument voor waarde-innovatie de winstgevendheid ­ervan is. “Terwijl 86 procent van alle nieuwe producten bestaat uit me-too-lanceringen of marginale verbeteringen, zorgen deze slechts voor 62 procent van alle omzetgroei en voor 39 procent van de winstgroei. De andere 14 procent nieuwe producten, die dus echt waarde innoveren, zorgen daarentegen voor 38 procent van de omzetgroei, en voor 61 procent van de winstgroei.”

Wie?

Renée Mauborgne. Een van de ­weinige vrouwelijke én een van de ­weinige Europese grote goeroes. Deze in 1963 geboren strategiedeskundige, verbonden aan Insead, is de hoogst geplaatste vrouw in de Thinkers50, de ­‘wereldranglijst’ van invloedrijke goeroes.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekend van:

De Blue Ocean Strategy dus. Een boek dat ze samen schreef met haar ­Insead-­collega W. Chan Kim en dat sinds verschijning in 2005 jarenlang de bestsellerlijsten van ­managementboeken in de hele wereld domineerde en dat ­eigenlijk nog steeds doet. Het boek, dat in 42 talen is vertaald en meer dan 2 miljoen keer over de toonbank ging, is min of meer een vervolg op Value Innovation, een artikel dat Chan Kim en Mauborgne al in 1997 schreven voor Harvard Business Review, waarvoor de ontwikkeling van meer dan 30 industrieën vanaf 1880 is onderzocht.

Dat de Blue Ocean Strategy zo’n vlucht heeft genomen bewijzen blogs als die van Ram. Volgens hem heeft de ‘managementmetafoor’ van Mauborgne en Chan Kim voor grote verandering gezorgd in technologische innovaties wereldwijd. De partijen die succesvol zijn, hebben volgens hem zonder uitzondering de Blue Ocean Strategy geadopteerd.