Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vitaliteit is meer dan een rondje door het park rennen

En dus is effectief vitaliteitsbeleid gericht op de gehele mens. Voordeel voor het bedrijf? Gezondere, gelukkigere medewerkers leiden tot minder onnodige kosten.

‘Honderdzevenendertig euro?’, ‘Per maand?’, ‘Per deelnemer?’ Het financiële voordeel van de afgenomen afwezigheid en de toegenomen productiviteit die KPN heeft laten berekenen als gevolg de invoering van een digitale gezondheidscoach gonst even na en doet dan het publiek stilvallen. Zo’n negentig mensen zijn afgekomen op de kennissessie over vitaliteit op de werkvloer die zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea organiseerde in het Haagse hoofdkantoor van KPN. Henk van Tilborg, verantwoordelijk voor de uitrol van de e-coaching, kijkt haast verlegen de zaal in. ‘In hoeverre je dat bedrag ook direct kunt claimen is altijd de vraag, maar ja, we zijn wel erg tevreden over het resultaat.’

KPN geldt als een voorloper op het gebied van vitaliteitsbeleid. Meer mensen hopen te leren van de stappen die het bedrijf – overigens niet alleen vanuit welbegrepen eigenbelang – heeft gezet. Vandaar ook dat de opkomst de organisatie enigszins verraste en een deel – heel vitaal – staand het eerste deel van presentatie en discussie meemaken.

Strategische doelstelling

‘Vitaal is iemand die geen structurele klachten of beperkingen ervaart op mentaal, fysiek, emotioneel en spiritueel vlak’, zegt Tom Plug. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Plug, bij KPN verantwoordelijk voor onder andere dit personeelsbeleid, voorziet de praktische resultaten van een meer abstracte inleiding. ‘Vitale mensen zijn beter voor KPN en kunnen beter zorgen voor hun eigen welzijn en welvaart in de toekomst. Bijvoorbeeld doordat ze makkelijker ergens anders aan werk kunnen komen.’

Plug gaat niet voorbij aan de kort voor de bijeenkomst door het bedrijf aangekondigde reductie van 1.500 tot 2.000 arbeidsplaatsen. ‘Een vitaal werknemersbestand is een strategische doelstelling. Ons bedrijf en de markten waarin we actief zijn veranderen snel en vitale mensen kunnen zich daar beter aan aanpassen.’

Geen dwang

Een van de belangrijke lessen die bij KPN geleerd worden is dat gezond leven niet af te dwingen is. ‘Het gaat erom te zorgen dat het alternatief aantrekkelijk en makkelijk en altijd voorhanden is.’ En inderdaad, naast de muffins die bij de koffie worden geserveerd liggen fruitspiesjes die gretig aftrek vinden. Het is de praktische invulling van de drie uitgangspunten – uniek (individueel), alledaags en vitaliteit is geen doel, maar een middel – bij de inspanningen van KPN. ‘Uiteindelijk gaat het om een cultuurverandering en moeten de mensen intrinsiek gemotiveerd zijn.’

E-coach

Maar toch, hoe doe je dat? Het is de vraag die op de lippen brandt. KPN heeft als onderdeel van het integrale vitaliteitsbeleid gekozen voor een e-coach, i change. Na een eerste vragenlijst helpt het programma de medewerkers om beter te gaan slapen, beter te eten, meer te bewegen, op tijd te ontspannen, om te gaan met alcohol, om te gaan met stress, te stoppen met roken en gewicht te verliezen. ‘Het is vooral zaak mensen op hun eigen manier aan te spreken. Zo zien we dat hogeropgeleiden vaker uit zichzelf meedoen. Bij onze klantcontactcenters schoot de deelname omhoog toen we daar een longleeftijdtest – waarbij direct zichtbaar wordt wat de longcapaciteit is – aanboden.” Van Tilborg klinkt als een evangelist. Vindt hij zelf ook. ‘Wist je dat 40 procent van de mensen slecht slaapt? En dat 80 procent daarvan dat niet eens weet van zichzelf?’ En een van de invloeden op de vitaliteit van medewerkers is de thuissituatie. Daarom mogen ook alle gezinsleden gebruik maken van i change.’

BMI

De e-coach lijkt een groot succes. In het eerste jaar deed al een kwart van al het personeel mee met het programma om zichzelf te vitaliseren. Voor dit jaar is het target 40 procent en aan het eind van 2015 moet dat 60 procent zijn. En zolang Van Tilborg de apostel blijft van het vitaliseringsprogramma lijkt dat heel goed mogelijk. ‘Het hielp mij mijn BMI terug te brengen van 26 tot ruim 23’, zegt hij.
Ook dat oogst bewondering, maar toch iets minder dan de theoretische besparing van 137 euro, per deelnemer, per maand, die de deelnemers aan het e-coachingstraject nu al realiseren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk ook de impressie van deze kennissessie: