Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Robert Bood: Zakendoen in 2020 draait om verbinden

Een stormvloed aan nieuwe spelers zet markten in korte tijd volledig op z’n kop en slaat geen bedrijfstak over. Het zijn deze nieuwe ondernemingen die de toon zetten voor het zakendoen in 2020, zegt strateeg Robert Bood. ‘In het nieuwe zakendoen is openheid cruciaal.’

Hotels en reisorganisaties verbazen zich nog steeds over de onstuimige groei van Airbnb. De taxibranche worstelt zichtbaar met de snelle opkomst van Uber. Ondanks verwoede pogingen sluit de ene na de andere winkelketen noodgedwongen de deuren. Intussen vrezen banken de komst van fintech start-ups die nog niet eens bestaan. Robert Bood, managing partner van strategisch adviesbureau FairSights, licht de handelswijze van de Ubers, Airbnb's en andere nieuwe ondernemingen toe.

Deuren wagenwijd open

‘De nieuwe spelers pakken het anders aan en doen daar weinig geheimzinnig over’,  stelt Bood. ‘Ze vertellen in detail hoe hun businessmodellen werken en wat hun plannen zijn voor de komende maanden en jaren. Hun deuren staan wijd open voor iedereen die zelf wil zien hoe ze zakendoen.’ Waarom ze zo open zijn? ‘In het nieuwe zakendoen is openheid cruciaal om investeerders, klanten, talenten en partners aan veelbelovende businessideeën en -modellen te verbinden. Lijnen met investeerders zijn direct en informeel en waar nodig werken financiers zelf actief mee. Het maakt voortdurend bijsturen mogelijk om al gaandeweg een werkende strategie te ontdekken.’

Vervagende grenzen

De duidelijk omlijnde hiërarchieën van de oude marktleiders maken zo in rap tempo plaats voor flexibele netwerkorganisaties waarin alle grenzen tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ vervagen. Niet alleen werken investeerders mee, de nieuwe leiders moedigen ook anderen uit om met hen mee te doen ‘in’ de onderneming. Enthousiast begroeten ze nieuwe allianties en de beste talenten om samen de volgende generatie innovatieve producten en diensten te co-creëren.

Verbinden is het nieuwe zakendoen

De kostbare investeringen laten ze vervolgens liever aan anderen over en zoeken, zoals Airbnb en Uber, naar ongebruikte capaciteit om te benutten. Waarom zelf investeren als klanten het elkaar onderling ook kunnen aanbieden? Als geen ander weten de nieuwe marktleiders dat zakendoen in 2020 vooral draait om het samenbrengen van investeerders, klanten, talenten en allianties in hun alsmaar groeiend netwerk, platform of community. Verbinden is het nieuwe zakendoen.
 

 

Lees ook de andere trends: 

 1. Farid Tabarki: We krijgen een maatschappij zonder middenklasse

 

 2. Tony Bosma: Betekenisvolle organisaties hebben de toekomst

 

4. Jan Jonker: De opkomst van nieuwe businessmodellen

 

5. Hilde Roothart: MVO wordt impact branding + 5 andere trends

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.