Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Minderheidsbelang is ook mooi’

Erik Spindler wil graag met een tastbaar product werken. Via een branchevreemde management buy-in is hij terechtgekomen in de wereld van de bordspellen. Hij ging voor een volledige overname, maar kwam uit op een minderheidsbelang van Identity Games.

Het begon ongeveer vier jaar geleden te kriebelen bij Erik Spindler. Zo’n zeven jaar na de oprichting van zijn trainingsbureau Triantis Business Coaching & Training wou hij het liefst met een tastbaar product werken in een ander bedrijf. In de zomer van 2008 merkte hij namelijk dat zijn adviesbureau het plafond van zijn groeipotentie had bereikt.

Spindler verdiepte zich in management buy-ins (mbi), informeerde bij zijn eigen netwerk over de (on)mogelijkheden en nam een intermediair in de arm. Hoewel hij duidelijk voor ogen had welke kenmerken het over te nemen bedrijf moest hebben, was de hulp van de intermediair zeer welkom. ‘Samen hebben we een duidelijk zoekprofiel opgesteld’, vertelt Spindler. ‘Zij zorgden ervoor dat ik niet teveel afdwaalde van het zoekprofiel.’

Dezelfde mentaliteit

Een paar maanden later zat Spindler in Nederlands grootste havenstad aan tafel met Emile Kalis en Albert Meuter van Identity Games, een producent van bordspellen zoals BNN’s de Lama’s en onvoorSPELbaar met Paul de Leeuw. ‘Dat was inderdaad een vreemde eend in de bijt’, erkent Spindler. ‘Maar ik vind bordspellen leuk en heb een rijke fantasie.’

Hoewel hij in eerste instantie een volledige overname ambieerde en het Rotterdamse bedrijf eigenlijk geen derde man zocht, besloten beide partijen toch maar eens te praten. ‘Het was een prettig gesprek, waarin bleek dat we dezelfde mentaliteit hebben. Er was een klik tussen ons drieën.’

Identity Games bedenkt en ontwerpt zelf haar spellen, produceert in het Verre Oosten en verkoopt in ongeveer 25 landen bordspellen voor zowel de consumenten- als de zakelijke markt. Met succes, want de Rotterdammers slepen al vier jaar op rij een Speelgoed van het Jaar-award in de wacht. Op de markt van bordspellen voor bedrijven zijn ze marktleider; er zijn slechts twee kleine concurrenten in ons land.

Financiering eenvoudig

Inmiddels heeft Spindler een derde van de aandelen in zijn bezit. Identity Games wou hem graag aan boord hebben en hij stapte af van een 100 procents-overname. Ook de financiering speelde daarin een rol. ‘In de huidige economische tijd is het lastig om via de bank een volledige overname te financieren’, legt Spindler uit. ‘Maar met dit minderheidsbelang ben ik ook dik tevreden.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het financieren van zijn belang in Identity Games bleek eenvoudiger. ‘In het eerste kwartaal van 2010 hebben we een rondje banken gedaan. Drie van de vier zagen de financiering wel zitten, mede door de zekerheid dat de bestaande kennis van Kalis en Meuter binnen het bedrijf bleef. En ze zagen ons als een sterk management team. Uiteindelijk is het Deutsche Bank geworden. Maar geen van de banken had ooit een mbi meegemaakt bij een bordspellenproducent’, lacht Spindler.

De redactie van Brookz.nl geeft elke maand op MT.nl tips voor managers die overwegen een bedrijf over te nemen.