Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het ideale bedrijf bestaat niet

Plannen om een bedrijf op te kopen? Staar je niet blind op het ideale bedrijf, want helaas bestaat deze onderneming niet.

Aan de hand van een opgesteld zoekprofiel weet je welk bedrijf je zoekt. De kans dat je het ideale bedrijf vindt dat aan alle gewenste criteria voldoet is nihil. Zet daarom alle zoekcriteria in volgorde van belangrijkheid. Op die manier heb je een belangrijk obstakel genomen: je weet wat je zoekt. En dat maakt het zoekproces ineens een stuk overzichtelijker.

Realistisch zoekprofiel

Al grasduinend in de online bedrijfsdatabanken weet je al snel welke profielen wél de moeite waard zijn om op te reageren en welke niet. Ook bedrijvenmakelaars nemen je veel serieuzer als je met een welomlijnd zoekprofiel komt. Intermediairs zien maar al te vaak ‘ondernemers’ voorbijtrekken die geen idee hebben wat ze willen, die de ene dag warmlopen voor een sportschool en de volgende dag interesse tonen in een detacheringbureau.

Zes zoekcriteria
Voordat je op overnamepad gaat, is het uiteraard belangrijk te bepalen wát voor bedrijf je zoekt. 6 criteria om het zoekprofiel voor je beoogd bedrijf op te stellen:

1. Branche
2. Regio
3. Type bedrijf
4. Risico
5. Omvang
6. Levensfase bedrijfZorg ervoor dat je zoekprofiel realistisch is. Een bedrijf met honderd medewerkers is voor de meeste MBI’ers niet haalbaar. Ook een free ride bestaat niet. Een bedrijf kopen zonder eigen middelen in te brengen is een utopie. Let goed op de samenhang van de criteria en beschouw het zoekprofiel niet als een statisch document. Tijdens het zoekproces krijg je steeds helderder voor ogen wat je zoekt. Pas daar je zoekprofiel op aan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Perfecte match

Hoeveel bedrijven er ook te koop staan, de perfecte match bestaat niet. Aan ieder bedrijf, hoe goed het ook overeen komt met je profiel, mankeert wel iets. Het product spreekt nét niet genoeg tot de verbeelding, de geografische ligging is suboptimaal of het personeelsbestand is te groot.

Blijf daarom niet zoeken tot je het ideale bedrijf gevonden heeft. Tref je een bedrijf dat grotendeels voldoet aan uw wensen, denk er dan serieus over na. Stel wel de vraag of je bereid bent om de verschillen met je ideaalbeeld te accepteren en of je in staat bent om het bedrijf in de gewenste richting te veranderen.