Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze soft skills maken je écht een goede leider

Van managers wordt in de huidige werkmarkt vooral verwacht dat ze goede 'people managers' zijn. Daar zijn niet harde, meetbare vaardigheden voor nodig, maar soft skills.

Respect Soft Skills Manager

Begin dit jaar heeft Linkedin Business Solutions, van de zakelijke netwerksite Linkedin, onderzoek uitgevoerd naar de meest gevraagde skills voor nieuwe werknemers. Enerzijds blijkt dat er veel vraag is naar tech skills, zoals cloud computing, kennis van kunstmatige intelligentie of analyse-vaardigheden. Hoewel dit soort ‘harde skills’ (aan te leren vaardigheden) de lijst domineren, is er ook steeds meer vraag naar bepaalde ‘soft skills’. Soft skills zijn minder goed te definiëren vaardigheden, die vaker vast liggen verankerd in iemands karakter, zoals empathie, creativiteit en timemanagement. Jeff Weiner, De CEO van LinkedIn, zegt zelfs dat soft skills belangrijker zijn op de huidige banenmarkt dan kennis van coderen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hard skills en soft skills

Het verschil tussen de twee soorten vaardigheden – hard skills en soft skills – verklaart waarom sommige mensen totaal niet kunnen functioneren in een bepaalde functie of omgeving. Ook al hebben dezelfde harde vaardigheden als hun collega, die wel goed functioneert. In de top vijf van gevraagde soft skills staan naast creativiteit, samenwerken en overtuigingskracht ook timemanagement en aanpassingsvermogen. Twee essentiële vaardigheden om om te kunnen gaan met de snel veranderende organisaties en hoge werkdruk.

Voor een manager in de werkmarkt van vandaag betekent dit dat ze vooral goede ‘people managers’ moeten zijn. Er wordt meer van ze gevraagd dan enkel het aansturen van bedrijfsprocessen. Als people manager breng jij de individuele talenten van de medewerkers in jouw team tot bloei, door op een zachte, menselijke manier om te gaan met hun specifieke behoeften, doelen en gedragingen. Maar welke soft skills maken nou de beste manager en hoe gebruik je die het beste? De op vakliteratuur en wetenschappelijke artikelen steunende website ResourceManager stelt dat er 19 soft skills zijn die je tot een betere manager maken, waarvan de belangrijkste:

  • Luisteren
    Een goede leider is een betere luisteraar dan spreker. Geef de spreker je volle aandacht, maak notities, probeer niet bevoordeeld te zijn en open te staan voor andere perspectieven.
  • Nee kunnen zeggen
    Probeer je in te leven in de persoon waar je nee tegen zegt. Zeg dat je de situatie begrijpt en probeer een andere manier aan te dragen hoe je ze kunt helpen.
  • Goede lichaamstaal
    Behoud oogcontact tijdens het spreken om respect te tonen. Denk aan je postuur als je zelfvertrouwen wilt uitstralen. Vermijd gebaren die afleidend zijn of desinteresse laten zien zoals je armen over elkaar slaan of frunniken aan kleding of sieraden en zorg ervoor dat je gezichtsuitdrukking matcht met hetgeen dat je zegt.
  • Slecht nieuws tactvol kunnen overbrengen
    Breng slecht nieuws het liefst in het echt en niet via een e-mail of memo, neem verantwoordelijkheid, wees zo eerlijk als mogelijk en geef werknemers de kans om te antwoorden en te bespreken hoe het nieuws bij hen aankomt.
  • Goede onderhandelingsvaardigheden
    Bekijk de situatie vanuit alle kanten. Wees bereid om meerdere opties aan te dragen en bied je hulp aan om aan te tonen dat je een teamspeler bent.
  • Respectvol en constructief kritiek kunnen leveren
    Geef kritiek onder vier ogen. Wees specifiek en niet beschuldigend en laat de medewerker meedenken over een oplossing.
  • Weten hoe om te gaan met moeilijke werknemers die de harmonie op de werkplek kunnen verstoren
    Pak het probleem zo snel mogelijk aan. Vertrouw op informatie die zwart op wit staat, om het probleem aan te kaarten en duidelijk te maken aan de werknemer. Maak een plan om het gedrag te veranderen en controleer dagelijks of hieraan gewerkt wordt.
  • Vriendelijk, maar niet te persoonlijk zijn
    Wanneer je met vrienden samenwerkt, is het belangrijk om duidelijke regels en grenzen te stellen. Gedraag je hetzelfde richting alle werknemers en trek geen mensen voor.
  • Het bouwen en behouden van een goed moraal
    Houd medewerkers op de hoogte van wat er gebeurd binnen het bedrijf. Creëer groeimogelijkheden en zorg ervoor dat elke werknemer weet welke waardevolle bijdrage hij of zij levert aan het bedrijf.
  • Herkennen en belonen van goed werk
    Beloon verschillende vormen van goed werk. Bespreek de goede resultaten ook tijdens vergaderingen, zodat collega’s elkaar kunnen complimenteren en wees persoonlijk in de complimenten.