Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze bedrijven anticipeerden razendsnel op corona (en hoe jij ook een pivot kunt maken)

Als reactie op ongekende veranderingen gooien sommige organisaties het roer om. Businessmodellen gaan op de schop, nieuwe producten en diensten worden uit de grond gestampt of er worden andere manieren gevonden om business as usual een nieuwe invulling te geven.

Van alle potentiële businesslessen die uit de huidige gezondheidscrisis te trekken zijn is de grootste les het enorme belang van flexibiliteit. Voor sommige grotere bedrijven die traag anticipeerde op verandering was het een harde les. Andere bedrijven gingen op zoek naar nieuwe mogelijkheden en pakten kansen. Soms vanuit commercieel oogpunt en soms uit pure noodzaak. Of vanuit de intrinsieke motivatie om een bijdrage te kunnen leveren om deze gezondheidscrisis te lijf te gaan.

Negentig procent van de consumenten wereldwijd wil ook dat grote merken zich aansluiten bij hulpacties of overheidsinstanties om de pandemie te bestrijden, blijkt uit het rapport Brand Trust and the Coronavirus Pandemic van Edelman. Vooral in de begindagen van de uitbraak zagen we veel voorbeelden die de krantenkoppen haalden. Zo haalde bierbrouwer Bavaria overgebleven bier terug uit de horeca om er desinfecterende handgel van te maken en bouwde beddenfabrikant Koninklijke Auping twee productielijnen voor het maken van mondkapjes.

En er zijn veel meer mooie voorbeelden van grote en kleine bedrijven die hun lenigheid toonden. Zie deze vijf voorbeelden:

#1 Shanghai Fashion Week op virtuele catwalks
In maart 2020 werkte de Shanghai Fashion Week samen met de Chinese online marktplaats Tmall om zijn zevendaagse catwalkshow live uit te zenden. Meer dan 150 merken en ontwerpers draaiden de oorspronkelijke beslissing om het evenement uit te stellen terug en presenteerden hun herfst- en wintercollecties via virtuele landingsbanen met groene schermen en AR. Kijkers konden items kopen terwijl ze de catwalk afliepen, ondersteund door realtime commentaar van modellen en ontwerpers horen en de mogelijkheid voor de consument om vragen te stellen tijdens de livestream. De digitale shows leverde in totaal een kleine drie miljoen euro op. Er werden ook digitale modeweken gehouden in Londen, Parijs en Kopenhagen.


#2 Oppasservice op afstand

In maart 2020 vond het Spaanse oppasplatform Nannyfy zich opnieuw uit vanwege de pandemie.  De app die kindermeisjes aan gezinnen koppelt kon vraag en aanbod niet meer fysiek aan elkaar koppelen en kwam razendsnel met een alternatief. Nannyfy biedt nu ook babysitters op afstand aan die via videochat yoga-, gitaar-, zang-, teken-, programmeer- of wiskundelessen geven. De dienst is bedoeld om ouders een moment van rust te bieden en kindermeisjes aan het werk te houden.

#3 Accor biedt hotelkamers voor daklozen
Het coronavirus raakt de horeca midscheeps, maar dat weerhield het Franse bedrijf Accor Hospitality Group niet om inspanningen te leveren. Het grootste horecabedrijf in Europa met meer dan 4.800 hotels creëerde het online platform CEDA om te helpen bij het verstrekken van bedden voor daklozen. In samenwerking met de Franse autoriteiten werden tweeduizend bedden beschikbaar gesteld in veertig hotels in het hele land.


#4 Van reserveringsite voor restaurants naar supermarken

Supermarkten werden door het coronavirus overspoeld met shoppers. Mensen kochten zeker op het hoogtepunt van het virus veel meer voedsel omdat ze enerzijds niet meer uit eten konden en om het aantal wekelijkse boodschappen te verminderen. De noodzaak van sociale afstand betekent ook dat er bij de meeste supermarkten lang moest worden gewacht om binnen te komen. Het restaurantreserveringsplatform OpenTable droeg een steentje bij en breide het aanbod op zijn platform uit om gebruikers tijdsslot te laten reserveren voor boodschappen.

#5 Recyclingbedrijf switcht van papier naar plastic
Een Tanzaniaans bedrijf stapte in recordtempo over van papier naar plastic en produceert nu duizenden gezichtsschermen gemaakt van gerecycled plastic en levert aan ziekenhuizen en andere gezondheidscentra in het hele land. Toen de kartonrecycling- en papierexportactiviteiten opdroogden en de grenzen over de hele wereld sloten, creëerden Zaidi Recyclers in Tanzania snel een nieuwe productielijn om banen te behouden. Gelegen in de havenstad Dar es Salaam, had het bedrijf een bloeiende papierexport. Veel van het gerecyclede karton en ander papierafval werd naar China en India gestuurd. Het bedrijf maakte een snelle overgang door gebruik te maken van zijn netwerken, processen en de reeds aanwezige infrastructuur. Er zijn aanvullende veiligheidsmaatregelen genomen, zoals vervoer van en naar de werkplek, om de veiligheid van werknemers te waarborgen.

Jaloers op de wendbaarheid van deze bedrijven? Gebruik deze checklist voor een kickstart van jouw brainstorm om tot een pivot te komen.

De klant reageert, jij reageert
De wereld staat op zijn kop. Alle veranderingen waar jouw organisatie mee te dealen heeft zorgen vanzelfsprekend ook voor veranderingen bij de klant. Verplaats je in de klant. Schrijf tien tot twintig verschuivingen op in hoe jouw klanten denken, wat ze voelen of wat ze nodig hebben. Welke middelen staan ​​tot je beschikking om in te spelen op de benoemde veranderingen?

Lenige voorbeelden
Kijk hoe anderen dezelfde uitdagingen aangaan waarmee u wordt geconfronteerd. Grote bedrijven: kun je leren van de snelle pivots die startups maken? En kleinere bedrijven: bestudeer hoe grote organisaties nieuwe initiatieven opschalen, testen en implementeren. Tip: leer van de ruim duizend reacties van bedrijven op de pandemie.

Oude ideeën
Zet de prullenmand met oude ideeën eens op zijn kop. Zijn er ooit afgewezen ideeën die je nu opnieuw zou kunnen onderzoeken vanuit de huidige situatie?

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zet het in perspectief
Het belang van verschillende perspectieven is nog nooit zo duidelijk geweest. De zorgen over onze persoonlijke gezondheid zorgden ook voor meer bezorgdheid over de planeet: 55 procent van de consumenten wereldwijd zegt dat ze nu eerder gaan voor milieuvriendelijke opties. Naast COVID19 was er nog een andere verschuiving, de Black Lives Matter-beweging. Zo vindt 81 procent van de consumenten dat CEO’s zich moeten uitspreken voor een inclusief wervingsproces en zestig procent van de consumenten zal een merk kopen of boycotten op basis van zijn reactie op BLM. Versterk je organisatie met nieuwe collega’s die nieuwe perspectieven meebrengen en benut deze.

Durf te resetten
Zou een ommezwaai je in staat stellen om het bedrijf te worden dat je altijd al wilde zijn? Een rechtvaardiger merk? Duurzamer? Misschien wel diverser? Kom op, durf het aan en druk op de resetknop.