Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 3 acties van een strategische manager, volgens Silicon Valley’s topdesigner Julie Zhuo

Een goede strategie kenmerkt zich door zijn simpliciteit, benadrukt Julie Zhuo in haar boek 'The Making of a Manager'. Drie punten om de strategie te verbeteren van Facebooks eerste stagiaire.

Een goede strategie kenmerkt zich door zijn simpliciteit, benadrukt Julie Zhuo in haar boek 'The Making of a Manager'. Drie punten om het te verbeteren van een van Facebooks eerste stagiaires.
Foto: Wolfgang Rottmann via Unsplash

De belangrijkste les van haar boek ‘The Making of a Manager’ is dat uitstekende managers niet geboren, maar gemaakt worden. Auteur Julie Zhuo, vicepresident productdesign bij Facebook, heeft haar managerschap met vallen en opstaan verworven. In 2006 begon Zhuo als eerste stagiair van Facebook. In 2009 was ze op 25-jarige leeftijd manager. Nu leidt ze een organisatie van honderden mensen. ‘Het is een weg van uitdagingen, van falen en leren geweest,’ zegt ze in een artikel in het MITSloan Management Review. ‘Maar ik wist dat het belangrijkste vlak waar ik me op zou moeten ontwikkelen strategie zou zijn. Wanneer je functie steeds meer leidinggevend wordt, wordt je werk steeds strategischer. Maar wat betekent dit eigenlijk?’

Als voorbeelddefinitie van een goede strategie noemt Zhuo de definitie van hoogleraar management bij de Universiteit van Californie, Richard Rumelt: ‘A good strategy is a set of actions that is credible, coherent, and focused on overcoming the biggest hurdle(s) in achieving a particular objective.’ Met andere woorden, zegt Zhuo, is de kern van een goede strategie een route uit te stippelen om van A naar B te komen, terwijl je duidelijk maakt wat de grootste obstakels en problemen zijn die overwonnen moeten worden. ‘Als je niet helder hebt wat het onderliggende probleem is dat je wilt tackelen, heeft het geen enkele zin om te brainstormen over grootse nieuwe ideeën, oplossingen, kaders of doelen. Dit is slechts het verwarren van beweging met vooruitgang.’

Een goede strategie kenmerkt zich volgens Zhuo door zijn simpliciteit. Wanneer er een groot document van veel pagina’s nodig is om iets uit te leggen, is dit vaak een slecht teken. Zhuo benoemt drie taken om strategische leiderschap te ontwikkelen en de organisatie vooruit te brengen:

#1 Geef richting aan het idee van ‘razend succes’.

Het lijkt misschien vanzelfsprekend om te streven naar een razend succesvol bedrijf. In de praktijk blijkt echter dat het nog moeilijk te definiëren is wat dit succes dan zou moeten inhouden, terwijl de definitie juist essentieel is om de route naar het succes te kunnen uitstippelen. Als test adviseert Zhuo om je een voorstelling te maken van jouw team over drie jaar, wanneer het razend succesvol is. Hoe ziet dit eruit? Schrijf je antwoord op.

Vervolgens is het zaak om dezelfde vraag aan andere mensen uit je team te stellen en te zien waar de antwoorden overeenkomen en verschillen. Als er verschillen zijn, is dit een slecht teken. Elk lid van hetzelfde team zou eenvoudig moeten kunnen benoemen wat de doelen van de organisatie zijn. Als het antwoord nog niet helder is voor alle teamleden, is er nog werk aan de winkel.

#2 Begrijp welke problemen, en voor welke groep mensen, op te lossen zijn

Ben je bijvoorbeeld een oplossing aan het bedenken voor het vervoer van de toekomst en komen er alleen maar wilde ideeën op tafel, zoals vliegende auto’s, zelfvliegende boeings, hyperloops, duur designinterieur – vraag jezelf dan eerst af of je wel bewust bent van de problemen in de vervoersbranche. Er zijn er genoeg: verkeersdrukte, betaalbaarheid, milieuvervuiling.

Welke problemen zijn relatief belangrijk om op te lossen, welke minder? En voor wie? Hierbij kunnen de volgende inventarisaties en acties helpen:

Het ecosysteem rondom het probleem begrijpen.
Problemen staan nooit op zichzelf. Als je een probleem ontdekt, zijn er ook andere mensen die zich al met dit probleem bezighouden. Daarnaast bestaat het probleem binnen een systeem. Het begrijpen van een probleem betekent ook het begrijpen van wat de concurrentie aan dit probleem probeert te doen en in welk ecosysteem het probleem bestaat. Hoe benaderen andere mensen het probleem? Wat wordt er goed gedaan en wat slecht? Worden er groepen mensen vergeten? Waar liggen de mogelijkheden om het beter te doen?

Welke problemen passen er bij jouw sterke en zwakke kanten?
Niet elk probleem kan door iedereen even goed opgelost worden. Welke problemen kunnen door jouw team beter dan door wie dan ook opgelost worden? En waar liggen jullie zwaktes? 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3 Bepaal, prioriteit en elimineer

De meeste mensen vinden het niet fijn om ‘nee’ te zeggen. Dit resulteert echter in het omhooghouden van teveel balletjes, zonder dat er echte focus is. En juist die focus maakt dat een product, dienst of bedrijf succesvol wordt. Volgens Zhuo ligt hier dan ook het voordeel voor startups ten opzichte van grote bedrijven. Radicaal kiezen om alle aandacht te richten op het meest belangrijke.

Het is volgens Zhuo zaak om niet in de verleiding te komen om zowel A als B te doen, enkel om iedereen gerust te stellen. Als de discussie ontstaat of een middelmatig plan uitgevoerd moet worden of dat er nog tijd besteed moet worden om het beter te maken, is het al te laat. Een idee doet er toe – en in dat geval maak je het geweldig en niet middelmatig – of het doet er niet toe. Dan moet je er niet eens aan beginnen.