Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Blijf bij je zoekprofiel’

Ict-ondernemer Hans van der Last had twee zoekprofielen: de eerste sloot aan op zijn hobby, de tweede op zijn werkervaring. Na een half jaar zoeken vond hij een bedrijf dat voldeed. ‘Je hebt die zoektocht nodig.’

Softwareleverancier Aenova houdt kantoor op de grens van het eeuwenoude centrum van Delft en de TU-wijk. De locatie van het kantoor is niet zo vreemd. Het bedrijf is in 1992 opgericht door een Delftse student die, zoals zoveel ondernemende studenten, nooit afstudeerde. Vanwege familieomstandigheden is deze ondernemer een paar jaar geleden terug naar Drenthe verhuisd en wilde hij zijn bedrijf verkopen.

Hans van der Last, sinds mei eigenaar van het bedrijf, heeft nog geen tijd genomen iets aan de kale wanden van zijn nieuwe kantoor te hangen. Hij heeft een ICT-carrière als directeur in loondienst achter de rug. In 2005 is hij met drie collega’s via een management buy-out eigenaar geworden van Koning & Hartman, een onderdeel van ICT-bedrijf Getronics. Begin 2008 liet hij zich na een verschil van inzicht uitkopen, waardoor hij geld had voor een mbi.

Zoektocht naar hét bedrijf

Na de zomer van 2008 ging Van der Last op zoek. De door hem ingeschakelde intermediair benaderde bedrijven die voldeden aan zijn zoekprofiel middels een zestigtal brieven, zonder te weten of die te koop stonden. ‘Ik was verrast over de hoeveelheid ondernemers die wilden praten’, zegt Van der Last. Het is volgens hem handig om een intermediair de reacties te laten filteren. Sommige ondernemers zijn immers alleen nieuwsgierig hoeveel hun bedrijf waard is.

‘Ik had twee zoekprofielen’, vertelt Van der Last. ‘In het eerste stond “softwarebedrijf met een eigen product”, in het tweede “een bedrijf met een maritiem profiel”.’ Van der Last is namelijk een zeiler. In de wisselende digitale fotolijst op zijn bureau verschijnt naast zijn vrouw en drie kinderen af en toe een schip. Hij ging bij jachtwerven en scheepstimmerbedrijven kijken, maar moest concluderen dat hij van zijn hobby niet zijn beroep wilde maken. ‘Ik vond het geweldige bedrijven, maar het waren productiebedrijven.’ Van der Last had geen ervaring in een productieomgeving. ‘Hier kan ik geen toegevoegde waarde brengen’, wist hij. Hij bezocht daarnaast een handvol softwarebedrijven. ‘Je hebt die zoektocht nodig, je kan niet achter je bureau een bedrijf zoeken.’

Aenova was het zesde softwarebedrijf dat hij sprak. Het ontwikkelt en verkoopt twee verschillende softwarepakketten. Met het ene pakket kunnen bedrijven hun planning en budget bijhouden en met het andere pakket wordt het printen en kopiëren door studenten en medewerkers georganiseerd. Dit bedrijf paste het beste in zijn zoekprofiel: in de buurt van zijn woonplaats Den Haag, winstgevende nicheproducten, niet conjunctuurgevoelig en, misschien wel het belangrijkste, aansluitend op zijn ervaring.

Geen cashcow-strategie

Voor de overname had hij een paar ton eigen geld nodig. De kosten van adviseurs, accountants en juristen waren ongeveer een ton. ‘In het voortraject moet je goed onderzoeken in hoeverre de klanten hangen aan de vorige eigenaar’, zegt Van der Last. Hij keek hiervoor bijvoorbeeld naar bezoekverslagen en keek of de handtekening van Willem Boers niet op elk contract stond. Het bleek dat Boers zowel letterlijk als figuurlijk afstand had genomen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Van der Last zag groeimogelijkheden, zowel met nieuwe producten als met nieuwe markten, maar begon rustig. ‘Je bent zelf al een half jaar bezig met het bedrijf, dus wil je direct met je groeiambities aan de slag, maar voor het personeel komt de overname als een donderslag bij heldere hemel. In het begin moet je je ondernemersdrift intomen, anders verlies je je mensen.’ Het kennismakingsproces is inmiddels achter de rug. Nu is het tijd voor groei. ‘We gaan niet pappen en nathouden. Ik heb geen cashcow-strategie.’

De redactie van Brookz.nl geeft elke maand op MT.nl tips voor managers die overwegen een bedrijf over te nemen.