Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bepaal in 6 stappen uw zoekprofiel

Voordat u als manager op overnamepad gaat, is het uiteraard heel belangrijk om te bepalen wát voor bedrijf u zoekt. 6 tips om uw zoekprofiel voor het ideale bedrijf op te stellen.

Een zoekprofiel helpt u om uw zoektocht naar het perfecte bedrijf om over te nemen te stroomlijnen. Belangrijk is om eerst een aantal criteria op te schrijven waaraan de te acquireren onderneming moet voldoen. Vervolgens geeft u deze criteria een rangorde, gebaseerd op wat voor u belangrijk is.

1. Branche

De meeste kopers zullen in eerste instantie in hun eigen branche zoeken. Logisch, omdat ze in die branche vaak jarenlange ervaring en expertise hebben opgebouwd en ze daarin ook hun zakelijk netwerk maximaal kunnen benutten. Bovendien zien ze vaak (groei)mogelijkheden in aangeboden bedrijven die buitenstaanders niet zien. Daar komt bij dat een financier graag ziet dat u een onderneming zoekt in de branche waarmee u bekend bent. Dat betekent voor hem namelijk minder risico. Vraag u af:

  • Wat voor specifieke branche-ervaring heb ik?
  • Kan ik mijn branchekennis direct te gelde maken?
  • Heb ik een goed netwerk in deze branche?
  • Voel ik me thuis in deze branche?

Daarnaast is het goed om de branche niet te zeer af te bakenen, tenzij u een echte vakspecialist bent. Iemand met een sales- of marketingachtergrond doet er verstandig aan om de branche niet te nauw te specificeren en de overige zoekcriteria leidend te laten zijn. De kans op een goede match wordt er alleen maar groter door.

2. Regio

Ook de regio is een belangrijk zoekcriterium. Vooral als u erg gehecht bent aan een bepaalde omgeving, hetzij omdat u er prettig woont en bijvoorbeeld schoolgaande kinderen heeft, hetzij omdat u er een groot netwerk heeft opgebouwd, zal die regio bepalend zijn voor waar u gaat zoeken. Vragen m.b.t. regio:

  • Waar wil ik wonen?
  • Hoe ver wil ik maximaal reizen naar mijn werk?
  • In welke regio ga ik zoeken?

Vooral in een door files geteisterd land als Nederland moet u zich goed realiseren dat een woon-werkafstand van vijftig kilometer al een enorme belasting geeft voor zowel uw werk als privéleven.

3. Type bedrijf

Het ideale bedrijf bestaat niet

Hoeveel bedrijven er ook te koop staan, de perfecte match bestaat niet. Aan ieder bedrijf, hoe goed het ook matcht met uw profiel, mankeert wel iets: het product spreekt nét niet genoeg tot de verbeelding, de geografische ligging is suboptimaal of het personeelsbestand is wat te groot.

Blijf daarom niet zoeken tot u het ideale bedrijf gevonden heeft. Treft u een bedrijf dat grotendeels voldoet aan uw wensen, denk er dan serieus over na. Veel beter zult u niet snel vinden.Wat voor soort bedrijf zoekt u? In feite zijn er drie mogelijkheden: een productiebedrijf, een dienstverlenend bedrijf of een (groot) handelsbedrijf.  En doet u het liefst zaken met consumenten of bedrijven? Waar de keuze voor de regio wordt bepaald door de omstandigheden, ligt de keuze voor bedrijfstype veel dichter bij uw persoonlijke voorkeuren. De een is een geboren handelaar, terwijl de ander het heerlijk vindt om door een productiehal te lopen waar écht iets gemaakt wordt. Een ander gedijt weer het best in een zakelijke, dienstverlenende omgeving, en weer een ander is vooral op zoek naar een carrièreswitch: hij wil niet meer de hele dag in een pak rondlopen, maar letterlijk met de laarzen in de modder staan.

4. Risico

Hoeveel risico bent u bereid te lopen? Hoe hoger het geëiste rendement, hoe hoger het risico en vice versa. Bepaalde bedrijfstakken en branches (bijvoorbeeld ict) zijn risicovoller dan andere (bijvoorbeeld de schoonmaakbranche), maar daar staat tegenover dat de kans op een hoger rendement ook groter is. Daarnaast speelt de persoonlijke situatie een rol:

  • Ben ik bereid de overwaarde van mijn huis in te zetten?
  • Ben ik bereid om me persoonlijk garant te stellen voor een banklening?

Zeker als de hypotheeklasten en het levensonderhoud van uw gezin grotendeels op uw schouders rusten, is het verstandig om vooraf duidelijke grenzen te stellen.

5. Omvang

Het is belangrijk dat de omvang van een overnamebedrijf overeenkomt met uw managementervaring, het bedrag dat u kunt financieren en uw persoonlijke voorkeuren. Vraag uzelf daarom de volgende zaken af:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Hoeveel kan ik maximaal financieren?
  • Hoeveel medewerkers wil ik maximaal in dienst hebben?
  • Hoeveel klanten wil ik ongeveer hebben?

Schat ook in, voordat u begint met zoeken, wat uw financiële mogelijkheden zijn. Sommige aspirant-kopers onderschatten de mogelijkheden, anderen overschatten deze juist. Praat eens met uw bank en andere financiers.

6. Stadium groeicyclus

Waar bevindt het over te nemen bedrijf zich in de groeicyclus? Zoekt u een cash cow, een groeibedrijf of een turnaround?

  • Een cash cow is een stabiel bedrijf met een goede marktpositie in een volwassen markt, en meestal met goede marges.
  • Een groeibedrijf is een onderneming met sterk stijgende omzetten en dito marges. Als u zo’n bedrijf koopt, ga er dan vanuit dat u een premie moet betalen voor het toekomstige opwaartse omzet- en winstpotentieel.
  • Een turn-around is een bedrijf dat op dit moment in zwaar weer verkeert, bij wijze van spreken op het randje van een faillissement. Deze bedrijven zijn relatief goedkoop, maar er moet wel onmiddellijk worden ingegrepen. Bovendien zijn de risico’s groot. 
    De redactie van Brookz.nl geeft elke maand op MT.nl tips voor managers die overwegen een bedrijf over te nemen.