Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 mythes over strategie ontkracht

Wie grote leugens wil herkennen, kan het best kijken naar het bewijsmateriaal dat voorhanden is. Vier mythes over strategie zijn op die manier makkelijk te ontkrachten.

Wie grote leugens wil herkennen, kan het best kijken naar het bewijsmateriaal dat voorhanden is. Vier mythes over strategie zijn op die manier makkelijk te ontkrachten.
Foto: Dan Hodgkins via Unsplash

Kleine leugens zijn vaak makkelijk te herkennen – zie je iets op social media voorbij komen wat niet waar is, dan wimpel je dat makkelijk weg. Maar grote leugens zijn hardnekkig. Mensen die grote beweringen doen, laten je aan jezelf twijfelen. ‘Misschien heb ik het wel verkeerd begrepen’, kan een gedachte zijn die door je hoofd spookt. Dit is precies waarom politici niet gaan voor klein grut, maar voor grote leugens gaan. Ze proberen niet per se de waarheid na te jagen, maar verwarring te zaaien over wat waar is of niet.

Waar het echt gevaarlijk wordt, zijn mythes. Een stuk subtieler en lastiger aan te wijzen waar het precies fout gaat. Men kan zich voorstellen dat het waar is en het leidt niet direct tot grote schade als je ernaar begint te handelen. Maar gaandeweg voelt er toch iets niet helemaal goed. Wie zijn ogen op de bewijsstukken houdt, zal zien dat er iets daadwerkelijk niet klopt. HBR zet vier mythes over strategie op een rij.

#1 Strategie gaat over de lange termijn

Waarom het aannemelijk klinkt
In sommige industrieën blijft de concurrentie decennialang onveranderd. Bedrijven die vasthouden aan hun eigen strategie, scoren vaak goed.

Waarom het toch niet klopt
Wanneer de disruptie eenmaal wel opkomt in een industrie, is het vaak de strategie die gewijzigd wordt. Doe je dat niet snel genoeg, dan word je ingehaald door de opkomende concurrent. Strategie gaat niet over de lange of korte termijn, het gaat over de fundatie van je bedrijf en hoe je werkt. Wie wil focussen op strategie, kijkt niet naar de lengte, maar de diepte van de plannen. Het gaat immers niet over wat je gaat doen in de toekomst, maar wat je nu doet om de toekomst vorm te geven in jouw voordeel.

#2 Disruptie verandert strategie altijd

Waarom het aannemelijk klinkt
Het lijkt alsof Amazon, Google en Facebook constant hun strategie blijven veranderen, omdat ze de miljoeneninvesteringen gebruiken om te innoveren en nieuwe producten ermee lanceren. Innovatie wordt vaak verward met een wijziging in strategie, en soms wordt het een door het ander veroorzaakt.

Waarom het toch niet klopt
In bovengenoemde gevallen zijn de meest innovatieve producten onderdeel van een consistente strategie die bij zakenmensen bekend is sinds de jaren 60. Toen merkte Bruce Henderson, oprichter van Boston Consultancy Group, op dat veel bedrijven hun kosten laag houden om op die manier de capaciteit van hun bedrijf te vergroten. Een strategie die toen al bestond en vandaag toepasbaar is op grote techplatforms – zij het onder coolere namen als hypergrowth en blitzscaling. Voor vandaag zou het motto iets aangepast kunnen klinken: geef het weg en vergroot het aantal gebruikers. Het is een strategie die het bedrijf kiest.

#3 Je hebt niet echt een strategie nodig, wees agile

Waarom het aannemelijk klinkt
Bedrijven die werken met het agile principe – en dan vooral start ups – zijn wendbaar en lijken soms niet echt een specifiek plan te volgen. Het heeft voordelen: ze reageren razendsnel op veranderingen in de markt.

Waarom het toch niet klopt
Wendbaarheid op zichzelf is geen strategie, het is een eigenschap die enorm waardevol is en die in de operatie zeker z’n voordelen heeft, maar op permanente basis zal het je positie in de markt beïnvloeden. Dit is tenzij je iemand aanstelt om, jawel, je strategie in de gaten te houden.

En dat het lijkt alsof sommige startups geen strategie hebben, betekent niet dat dat de waarheid is. Een strategie is geen plan, het is een framework voor het maken van moeilijke beslissingen en een richtlijn die aangehouden kan worden als lastige situaties zich voordoen. Bovendien betekent wendbaarheid niet automatisch dat je in de goede richting wendt. Startups moeten daarom juist goed nadenken over hun strategie, omdat ze een stuk kwetsbaarder zijn – een verkeerde wending kan een faillissement tot gevolg hebben.

#4 Je hebt een digitale strategie nodig

Waarom het aannemelijk klinkt
Technologie is een manier om informatie te verzamelen, op te slaan en te gebruiken. Het stelde ons in staat om alles wat we al deden te optimaliseren, tegenwoordig kunnen we zelfs dingen die voorheen niet mogelijk waren. Die mogelijkheden zijn enthousiasmerend, maar soms ook verwarrend. Als mensen even de weg kwijt zijn, is er kortom behoefte aan een digitale strategie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waarom het toch niet klopt
Een bedrijf is als een organisme: pas je een klein deel aan, dan verandert de rest automatisch mee. Je wilt geen apart idee voor IT, finance, HR of een andere afdeling: je wilt een strategie voor het geheel.

Denk daarom na over alle fundamentele aannames waarop het bedrijf gestoeld is, en vraag je af of die nog steeds gelden. Dat verschilt dus bar weinig van de manier waarop al jaren over strategie gedacht wordt.