Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stagiairs nemen het bedrijfsleven over

De deur uit met dure fulltimers en externe adviseurs. Bedrijven kiezen steeds vaker voor een goedkope stagiair. Een goede ontwikkeling? "Wel als dat voorkomt dat bedrijven failliet gaan." De do's en don'ts van stagiairs aannemen.

De vraag naar goedkope hbo+ stagiairs is de laatste vier maanden met ruim veertig procent toegenomen. Dat merkt de Laurens Simonse Groep, de overkoepelende organisatie van bureaus die zich richten op jongeren op de arbeidsmarkt zoals Studentenbureau en Bijbanen.nl. Overigens berichtten diverse media onlangs dat er een sterke afname is in de vraag naar mbo-stagiairs; een doelgroep waar de Laurens Simonse Groep zich veel minder op richt.

Kostenplaatje
Directeur Laurens Simonse bevestigt dat de toename voor een groot gedeelte te maken heeft met het kostenplaatje. "Natuurlijk kan een afgestudeerde meer. Maar die is ook direct vijf of zes keer zo duur. Dat is een afweging die je moet maken", licht hij toe. Veel bedrijven kunnen nu niet iemand fulltime in dienst nemen en hebben liever een stagiair. "Nouja, liever…", bedenkt Simonse zich. "Het is niet in alle gevallen de ideale oplossing, maar er zijn nu even niet veel alternatieven. En als dit voorkomt dat een bedrijf failliet gaat, is het een goede ontwikkeling."

Goedkope website
Of een stagiair inhuren voor u een goed idee is, hangt onder meer af van het project. "Kijk, we hebben het hier niet over het vervangen van een McKinsey consultant die voor driehonderd euro per uur een strategisch plan voor je bedrijf maakt", licht Simonse toe. "Maar voor de kleine machinefabriek met driehonderd man die een nieuwe website nodig heeft, is een hogere informatica student een goede optie. Dan kost die website ineens geen twintigduizend euro maar zo'n tweeduizend euro", rekent hij voor. Heeft u een urentool nodig, bijvoorbeeld voor mensen die op oproepbasis bij u werken? Prima idee om dan een informaticastudent in te schakelen in plaats van een duur it-bedrijf. En als u een nieuwe markt wilt verkennen, is een stagiair een goedkopere oplossing dan een onderzoeksbureau.

Glorietijd
Is het voor de stagiairs zelf eigenlijk óók een glorietijd? "Voor de goede stagiairs is het een prima situatie. Zij krijgen meer verantwoordelijkheden en kunnen zich daardoor beter en sneller ontwikkelen", vindt Simonse. "De mindere goden kunnen gaan zwemmen, omdat er minder begeleiding voor ze is. Goede stagiairs kunnen veel opleveren, terwijl slechte stagiairs vooral veel sores opleveren." Denkt u of uw bedrijf er ook over om een of meerdere stagiairs in te zetten, omdat uw personeelsbestand danig is gekrompen? Lees dan hier wat u wel en vooral niet moet doen.

Tip 1: Serieuze selectie
Om te voorkomen dat u zo'n mindere god binnenhaalt, is een goede selectieprocedure een absolute must, vindt directeur Simonse. "Je moet niet denken: het kost toch maar driehonderd euro. Want dat is niet waar. Een stagiair kost veel méér; denk maar aan een werkplek en de begeleiding. Dat vergeten veel bedrijven." Maak de selectieprocedure voor een stagiair ongeveer gelijk aan die voor een 'gewone' werknemer.

Tip 2: Goede middelen
Heeft u een stagiair gekozen? Zorg er dan vervolgens voor dat hij of zij op de eerste werkdag meteen over een goede werkplek met bijbehorende middelen beschikt. Dit betekent in ieder geval: een vaste werkplek, een computer met internetaansluiting, een telefoon, een eigen e-mailadres en een vaste begeleider die vrijwel altijd aanspreekbaar is.

Tip 3: Vaste begeleiding
Een vaste begeleider is onontbeerlijk als u wilt voorkomen dat uw stagiair verdrinkt. Spreek vóór de stage begint af wie de begeleider wordt en laat ook de student weten wat hij of zij voor begeleiding krijgt. "Maak één keer per week op een vast moment tijd voor de stagiair", zegt Simonse. Dat hoeft niet lang te duren, bijvoorbeeld een half uur. In dat gesprek kan de stagiair zijn of haar problemen kwijt en komen de (niet-)behaalde en nieuwe doelstellingen aan de orde. Tussendoor moet de begeleider aanspreekbaar zijn voor korte vragen. Zo zorgt u ervoor dat uw stagiair op het juiste pad blijft. "Drie weken de verkeerde kant op betekent een bijna niet te overbruggen achterstand." Vindt u dit te veel last voor één medewerker? Probeer de stagiair dan te laten begeleiden door uw hele team. Koppel de stagiair steeds aan een (andere) ervaren collega, die hij kan observeren en vragen kan stellen.

Tip 4: Heldere opdracht
Een goede afstemming is alvast het halve werk. Maak in het eerste gesprek duidelijk wat u van uw nieuwe aanwinst verwacht. Daarnaast moet u er rekening mee houden wat de opleiding en de student van de opdracht verwachten. Bekijk de opzet van de student vooraf en koppel die terug met uw op- en aanmerkingen. Zorg ervoor dat het een concrete omschrijving is. Dus niet: ‘nieuwe markten verkennen', maar: ‘onderzoeken of jongeren interesse hebben in product X'. Zet de definitieve afspraken vooraf duidelijk op papier in de vorm van een stageovereenkomst, eventueel aangevuld met een concurrentiebeding of geheimhoudingsplicht.

Tip 5: Duidelijke structuur
Zorg tijdens de periode voor een strakke structuur, bijvoorbeeld door het plan van aanpak van week tot week op te stellen. "Stagiairs zijn vaak nog niet goed in plannen en prioriteiten stellen", licht Simonse toe. "Een strakke structuur voorkomt dat de student gaat zwemmen en het overzicht verliest."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tip 6: Evaluatie en de volgende
De stageopdracht zit erop. Het afsluitende gesprek is dé gelegenheid om meer informatie te krijgen, ook over allerlei sociale en organisatorische aspecten: wat kan er beter aan de stage en de begeleiding? Waar is de stagiair tegenaan gelopen en is dat samen met de begeleider opgelost? Feedback over en weer dus. En ten slotte: u kunt uiteraard een slechte stagiair treffen of eentje die niet kon aarden in uw bedrijf. Dat zegt niks over de volgende. Blijf positief en neem als een echte ondernemer nog een keer het risico.

hrm