Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sociale mensen verdienen meer

Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die meer betrokken zijn bij hun community’s een betere financiële positie hebben. Ook kwam er uit het onderzoek dat millennials lang niet zo op zichzelf gericht zijn als wel wordt gedacht.

Community gemeenschap MT
Foto: Getty Images

Verzekeraar MassMutual bestudeerde 10.000 Amerikanen en keek naar hoe betrokken ze waren bij een gemeenschap, zoals familie, vrienden, buurt, school, kerk, werk. Het onderzoek is getiteld: You Get What You Give: The 2018 Financial Wellness and Community Involvement Study.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat er verschillende demografische misvattingen bestaan:

  • Millennials, die vaak worden gezien als de ‘egoïstische’ generatie, zijn meer betrokken bij gemeenschappen dan andere generaties en zullen sneller iemand helpen. 60% van de millennials uit het onderzoek boden hulp aan iemand in hun gemeenschap, vergeleken met 55% van de GenX’ers en 50% van de babyboomers. Millennials krijgen ook vaker hulp van anderen (38%) dan GenX’ers (25%) en babyboomers (17%) uit hun gemeenschap.
  • Stedelingen vonden betrokkenheid bij hun gemeenschap belangrijker (73%) voor hun welzijn dan mensen die in buitenwijken woonden (67%) of op het platteland (66%).
  • Alleenstaande ouders, op wier schouders meer zorg en financiële last komt dan twee-ouder-paren, zijn niettemin vaker betrokken in schoolactiviteiten van hun kinderen.
  • Millennials maken vaker deel uit van een gemeenschap, zowel in ‘real life’ als online.

Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat personen met veel sociale interactie ook vaak goede financiële eigenschappen hebben, zegt Paula Tremblay van MassMutual. ‘Ze steken hun eigen tijd en soms geld in het helpen van hun gemeenschap. Iets van die aandacht gaat ook naar hun eigen financiële basis.’ Het gaat dan bijvoorbeeld om geld opzij leggen in een noodpotje of pensioenpot, afbetalen van creditcardschulden, een buffer opbouwen, financiën doorspreken met hun partner.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geen tijd, geen gemeenschap

Hoewel 17% van de geïnterviewden zei geen obstakels te zien om betrokken te raken bij hun gemeenschappen, deelde niet iedereen dat gevoel. Er werden een paar factoren genoemd die hen ervan weerhielden:

  • Tijd (42%)
  • Geld (35%)
  • Verschil in leefstijl (31%), het gevoel niet te passen (28%) en culturele verschillen (24%)
  • Andere prioriteiten (27%)
  • Geografische locatie (22%)

Tremblay concludeert daaruit dat wie geen tijd, resources of de neiging heeft om deel te nemen, wellicht overwerkt of onderverdient. Wie financiële problemen heeft, lost ze niet ineens op door deel uit te gaan maken van een community. Maar het kan wel helpen nieuwe gewoontes te ontwikkelen en je in contact brengen met mensen die je kunnen helpen je financiële doelen te bereiken.