Management

Snel een goed artikel schrijven

U wordt gevraagd om een stuk te schrijven voor een vakblad, website of nieuwsbrief. Zo zet u in korte tijd een sterk artikel in elkaar.

U wordt gevraagd om een stuk te schrijven voor een vakblad, website of nieuwsbrief. Zo zet u in korte tijd een sterk artikel in elkaar. Schrijven kan erg leuk zijn, als je een succesvol auteur bent die wanneer het hem uitkomt op zijn afgelegen boerderijtje in Frankrijk onder het genot van een glaasje wijn aan zijn nieuwe roman werkt. Maar voor managers komt het meestal neer op een extra klus, die er ’s avonds of in het weekend nog even bij moet worden gedaan. Toch ontkomt u er niet aan zo nu en dan een artikel over uw werk, bedrijf of ontwikkelingen in uw vakgebied te schrijven. En hoe vaak jeuken uw vingers niet om een ingezonden brief te sturen naar een (plaatselijke) krant? Wie mensen wil informeren of wie zijn mening wil ventileren schrijft. En als u het handig aanpakt, hoeft een goed artikel helemaal niet veel tijd te kosten. 1. Bedenk wát u wil schrijven Natuurlijk heeft u wel ongeveer een idee waarover uw stuk moet gaan, maar dat is niet voldoende. Bepaal voordat u begint het doel dat u voor ogen heeft. Wilt u informatie verstrekken? Mensen iets leren? Lezers overtuigen? Reclame maken? Als u zich gedurende het schrijfproces blijft focussen op het doel, is het gemakkelijker het verhaal helder te structureren. Bedenk ook voordat u begint voor wie het artikel is bedoeld. Zijn dat interne of externe partijen? Welke voorkennis hebben de lezers? Op welke plek en op welk moment komen ze uw artikel tegen? Aan het begin van een drukke werkdag in een online nieuwsbrief, of op een rustige zondagmiddag in een maandelijks vakblad? 2. Begin met de titel Het is verleidelijk om te starten met een inleiding en ergens aan het einde van het proces te bepalen wat de titel wordt. Toch is dat niet verstandig. De titel is de kernboodschap van uw verhaal, die u tijdens het schrijven steeds in gedachten moet houden. De titel houdt u samen met het doel op het juiste pad, en voorkomt dat u afdwaalt of verzandt in details. Als u het lastig vindt uw titel mooi te verwoorden, kunt u ervoor kiezen een werktitel te gebruiken. De werktitel geeft de boodschap goed weer, maar is misschien wat minder flitsend dan u zou willen. Als uw verhaal klaar is, kunt u de werktitel (eventueel met hulp van een collega of tekstschrijver) bijschaven tot een echte titel. Houd die overigens kort en krachtig. Dat is aantrekkelijker voor lezers en maakt uw artikel (als het op internet verschijnt) beter vindbaar door zoekmachines. # Tip: als het artikel niet meteen klaar hoeft te zijn, is het handig om op dit punt een pauze in te bouwen. De eerste twee stappen kosten waarschijnlijk niet meer dan een kwartier tijd. Laat de titel (kernboodschap) vervolgens een paar dagen ‘sudderen’ in uw achterhoofd. U zult merken dat het verhaal zich daar onbewust al gaat vormen. 3. Maak een raamwerk U weet nu wát u wilt zeggen, aan wíe u het wil zeggen en wat de titel van uw stuk wordt. Inmiddels jeuken uw vingers om het op te schrijven. Maar er is nog één belangrijke stap te gaan: het raamwerk. Om te zorgen dat er structuur in uw artikel komt, zet u eerst in grote lijnen de opbouw neer. Dat kan in steekwoorden, bij wijze van spreken op de achterkant van een bierviltje. Begin met de inleiding (waar gaat dit stuk over en waarom), kern (de boodschap die u wil overbrengen), diepere laag (toelichting, uitleg, voor- en nadelen, uw argumenten, praktijkvoorbeelden), en tot slot uw conclusie. # Tip: als u nog aanvullend onderzoek wilt doen over wat u gaat schrijven (mening van collega’s, cijfers op een rijtje, advies van expert op ander vakgebied) is dit het juiste moment. U heeft nu precies in uw hoofd wat u wilt vertellen en wat u daarvoor moet weten. Als u informatie gaat verzamelen vóór dat u het raamwerk heeft, loopt u het risico daar véél meer tijd in te steken dan achteraf nodig blijkt. 4. Schrijven! Als u het raamwerk klaar heeft, is het daadwerkelijke schrijven bijna niet meer dan een invuloefening. U weet precies wat u wilt zeggen, hoe, met welke argumenten en voorbeelden en op basis van welke cijfers. Nu is het zaak uw verhaal op de juiste manier te verwoorden. U heeft bij stap 1 al vastgesteld met welk doel u schrijft. Bedenk nu wat hierbij de juiste toon is. Luchtig of zakelijk? Is er ruimte voor een kwinkslag, wilt u uw zorg over een bepaalde kwestie uitdrukken of vooral objectieve informatie geven? Houd bij het schrijven ook uw doelgroep in gedachten. Denk bijvoorbeeld aan iemand die u kent die binnen die doelgroep valt. Stel u voor dat u uw verhaal aan díe persoon vertelt. Welke woorden kiest u dan? Algemene tips: # Minder is meer: houd het kort en bondig, en maak uw artikel niet langer dan nodig. Hoe langer het verhaal, hoe hoger de drempel om het te gaan lezen. # Praat in plaats van schrijf: vermijd woorden die u niet gebruikt als u met iemand praat (zoals ‘echter’, ‘tevens’ of ‘middels’). # Maak het persoonlijk: gebruik geen ‘men’ maar spreek de lezer aan met ‘u’ of ‘jij’. Verwijs naar uzelf of uw bedrijf met ‘ik’ of ‘wij’ (nooit: ‘de auteur vindt’, of ‘ondergetekende is van mening’). # Gebruik korte zinnen en vermijd tangconstructies (dat zijn bijzinnen gevangen tussen komma’s). # Pas op met vakjargon en Engelse termen waar een goede Nederlandse vertaling voor is. 5. Vraag om kritiek Tot slot: laat uw stuk voordat u het publiceert altijd lezen door een kritische collega of vakgenoot. Iemand die u niet alleen wijst op dat ene tikfoutje (u heeft uiteraard de spelling zelf al grondig gecheckt!) maar ook op eventuele inhoudelijke onvolkomenheden. Als u over een bepaald gedeelte onzeker bent, vraag dan uw ‘redacteur’ juist daar goed naar te kijken. U hoeft het natuurlijk niet altijd met de kritiek eens te zijn, maar u moet hem dan wel kunnen weerleggen. Lees ook: Tips voor een knallend tv- of radio-interview Waarom wij niks met uw persbericht doen Overtuigen doet u zo Nooit meer saaie presentaties

Dagelijks de business uit het nieuws in je mailbox?

Ontvang de business uit het nieuws >