Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Slecht nieuws goed gebracht

Slapeloze nachten als er een slechtnieuwsgesprek op de agenda staat: het zal u niet onbekend zijn. Hieronder een aantal handvatten die de schade voor bedrijf, boodschapper en het slachtoffer tot een minimum beperken.

Begin een slechtnieuws gesprek met een waarschuwing, – pas op! er volgt slecht nieuws

Ga daarna direct over tot de kern van de boodschap. Het contract wordt niet verlengd. Wees direct en probeer in deze fase de boodschap niet te verzachten.

Laat de stilte die onvermijdelijk volgt vooral even. Geef de ander tijd om het nieuws te verwerken. Maar laat het niet te lang duren. Vraag desnoods naar de emoties. Die moeten er in deze fase van het gesprek uit komen.

Maak vervolgens uw overwegingen voor deze beslissing duidelijk. Weersta de drang om redenen te stapelen, beperk u tot de meest steekhoudende. Deze fase moet u voorbereiden. Wanneer u stapelt zitten er onvermijdelijk ook discutabele overwegingen tussen. Dat nodigt uit tot -kansloos- verweer.

Wat nu? Pas in deze fase gaat het over hoe verder. Ook dit verdient voorbereiding. Wat kunt u aan trajecten of freelance opdrachten meegeven om iemand op weg te helpen. Biedt zeker geen dingen aan die u mogelijk niet waar kunt maken.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ter afronding van het slechtnieuwsgesprek; begin aan de herstelwerkzaamheden. De medewerker die overbodig is, is niet waardeloos, heeft zeker talenten maar helaas is er op dit moment geen ruimte voor die specifieke talenten.