Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

RTL gaat Hyves achterna

Na MTV en Hyves stapt nu ook RTL Nederland in de markt voor mobiele telefonie. Dat wordt geen appeltje eitje, zo waarschuwt Ed Achterberg van Telecompaper.

RTL gaat het mobiele avontuur aan met Vodafone. De twee bedrijven lanceren volgende maand een nieuw merk dat zich vooral richt op de groep jonge vrouwen van twintig tot veertig jaar. Dan wordt ook de naam van het product bekend gemaakt. Vodafone neemt de verkoop van de abonnementen en telefoontoestellen voor zijn rekening. De rol van RTL ligt op het gebied van content en marketing. Beide partijen splitsen de inkomsten.

NAW-gegevens

Ed Achterberg is ceo en senior analist van Telecompaper, een marktonderzoeksbureau dat zich volledig richt op de telecomsector. “Iedereen ziet dat de smartphone steeds belangrijker wordt als kanaal. RTL beseft dan ook dat de televisie in de toekomst niet altijd automatisch het meest ideale kanaal is waarop het de eigen klanten kan bedienen.” Of deze joint venture tussen de twee succesvolle partijen gaat slagen, is volgens Achterberg nog geen uitgemaakte zaak. “Probleem van RTL is dat het geen eigen klanten heeft. Er kijken weliswaar heel veel mensen naar de programma’s, de zender heeft geen naw-gegevens van al die kijkers. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Hyves.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hyves Mobile

Nederlands meest populaire sociale netwerksite biedt sinds het najaar van 2010 al mobiele diensten aan onder de merknaam Hyves Mobile. Het bedrijf biedt zowel sim-only-bundels als abonnementen in combinatie met Android- en Blackberry-toestellen aan. RTL is niet de eerste omroep die in de markt voor mobiele telefonie stapt. MTV ging het bedrijf voor. De muziekzender sloot al eerder een samenwerkingsverband met KPN en biedt klanten via de eigen mobiele dienst MTV-content aan. “Hoewel we hier geen actuele cijfers voorhanden hebben, heb ik niet echt het idee dat dit goed uit de verf komt. Hollanders kijken toch vooral naar de prijs en daarmee onderscheidt MTV zich onvoldoende van de rest”, aldus Achterberg. Helemaal groen is RTL overigens niet op het gebied van mobiele telefonie. In Frankrijk werkt het via dochterbedrijf M6 al samen met Orange. Daarnaast hebben RTL Nederland en Vodafone al een samenwerkingsverband met het succesvolle tv-programma The Voice of Holland. Televisie, radio en mobiele telefoons hebben in dit crossmediale format allemaal een actieve rol.

RTL kiest voor jonge vrouw

De nieuwe dienst richt zich volgens RTL en Vodafone vooral op gebruikersgemak en minder op het gadget-gehalte. Een aspect dat vooral jonge vrouwen moet aanspreken. Geen makkelijk te bereiken doelgroep, zegt Achterberg. “Ladyfoons bestaan al en die zijn redelijk succesvol. Naast het type toestel kiest het gros van de vrouwen toch vooral op basis van de prijs. Dit zijn twee zaken waar RTL weinig aan toe te voegen heeft. Gaan vrouwen straks echt kiezen voor dit merk vanwege de content die RTL biedt? Dat is nog maar de vraag.” Zes grote aanbieders domineren de markt voor mobiele telefonie. Meer dan 90 procent van de Nederlanders belt met KPN, Vodafone, Hi, Telfort, T-Mobile of Tele2. Het gros van de overige aanbieders heeft minder dan 100.000 klanten. “Het kost erg veel moeite om in deze concurrerende markt substantiële aantallen te halen, zo blijkt keer op keer. RTL en Vodafone mikken zelfs op honderdduizenden klanten. Dat is dan ook – op zijn zachts gezegd – behoorlijk ambitieus.”

Meer lezen: